آبشار اوبن | عکس + مسیرهای دسترسی به آن

8 دی 1401
0 دیدگاه
آبشار اوبن 25265651

طبیعت، یار جدانشدنی شمال کشور هربار سوپرایز تازه ای را برایمان رو میکند .این بار میپردازیم به آبشاری خروشان از توابع ساری،برآمده از چشمه ای با آبی زلال و خنک که روح انسان را جلا میدهد.” آبشار اوبن”

در مطالب قبلی به جاذبه های گردشگری ساری پرداختیم و چندی از آن ها را با هم مرور کردیم؛ حال به صورت تخصصی گشتی در آبشار زیبای اوبن میزنیم. با ما همراه باشید.

موقعیت مکانی و مسیرهای رسیدن به آبشار اوبن :

آبشار اوبن در جنوب شرقی ساری، منطقه دودانگه واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار 2 مسیر پیش روی شماست:

مسیر اول:در مسیر اول، باید از جاده فیروزکوه عبور کرده و به سمت شهرستان سوادکوه حرکت کنید. پس از عبور از پل سفید، به سمت شهر ساری در مسیر سنگده ادامه دهید. پس از رسیدن به سنگده، باید از جاده اصلی خارج شده و به سمت غرب حرکت کرده تا به آبشار اوبن برسید. این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتری از تهران تا آبشار اوبن را شامل می‌شود.

برای رسیدن به آبشار اوبن، از پمپ بنزین در ابتدای پل سفید به مسیر انحرافی بپیوندید. این مسیر به طول ۲۵ کیلومتر از جنگل‌های زیبای منطقه گذر می‌کند و شما را به سنگده خواهد رساند. از سنگده، با دنبال کردن تابلوهای راهنما به آبشار اوبن در میان جنگل‌های هیرکانی دسترسی پیدا خواهید کرد. مسیر از سنگده تا آبشار از جنگل‌های دل‌نشین و رویایی عبور می‌کند.

مسیر دوم:جهت رفتن به آبشار اوبن از شهر ساری باید به سمت منطقه دودانگه حرکت کنید و سپس از آنجا به سوی روستای میانا ادامه دهید. در این مرحله باید یک مسیر خاکی با طول تقریبا ۳۲ کیلومتر را طی کنید تا به مقصد خود، یعنی آبشار اوبن برسید. این مسیر با مناظر طبیعی زیبا و جنگلی همراه است که هیجان و لذت خاصی را به شما هدیه خواهد داد.

روستای پشتکوه شهمیرزاد و روستای میانا روستاهای نزدیک این آبشار هستند که بومیان روستا میتواند با طی مسافت کمی خود را به آن برسانند و از طبیعت بکر آن لذت ببرند.

  • مسیر اول: جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه ، پل سفید،شهر ساری ، سنگده، آبشار اوبن
  • مسیردوم: شهر ساری ،دودانگه ، روستای میان، آبشار اوبن

 

جریان آب در لا به لای صخره های خزه ای آبشار اوبن
جریان آب در لا به لای صخره های خزه ای آبشار اوبن

مسیر آبشار اوبن :

آبشار اوبن که در زبان محلی به معنی زیر آب می باشد 1800 متر از سطح دریا فاصله دارد که از چشمه اوبن واقع در منطقه بولا سرچشمه میگیرد به همین علت برخی این آبشار را به آبشار بولا میشناسند.چشمه اوبن از رشته کوه های البرز مسیر خود را شروع کرده و خود را به روستای سنگده میرساند و از آنجا راهیه دشت فریم میشود.

از دشت فریم راه خود را تا روستای خوشرودبار ادامه داده و به سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه سرازیر میشود.ادامه مسیر این چشمه به شیرین رود، سپس رود تجن و در نهایت با طی کردن مسافتی طولانی به دریای خزر میرسد.

این آبشار که با صخره های پوشیده از خز و آبی که از لابه لای این صخره ها جریان می یابد زیبایی خیره کننده ای را برای چشمان شما ایجاد میکند و هر طبیعت دوستی را به وجد می آورد.

مسیر آبشار اوبن:

چشمه اوبن، روستای سنگده، دشت فریم، روستای خوشرودبار، سد شهید رجایی، شیرین رود، رودتجن، دریای خزر

گذر جریان آب بین سنگ های خزه ای آبشار اوبن
گذر جریان آب بین سنگ های خزه ای آبشار اوبن

پوشش گیاهی و جانوری اطراف آبشار اوبن:

منطقه اطراف آبشار اوبن با پوشش گیاهی غنی از درختان راش، توسکا، ممرز و … طبیعتی بکر و دلنشین را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. در این منطقه، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، می‌توان به پناهگاه حیواناتی اشاره کرد که محل اقامت سمور، روباه، خرس قهوه‌ای، شغال و پلنگ است.

  • درختان اطراف آبشار اوبن: راش، توسکا، ممرز
  • حیوانات اطراف آبشار اوبن: سمور، روباه، خرس قهوه‌ای، شغال و پلنگ
تزیین آبشار اوبن با پوشش گیاهی سرسبز و خارق العاده
تزیین آبشار اوبن با پوشش گیاهی سرسبز و خارق العاده

بهترین فصل سفر به آبشار اوبن

این منطقه طول چهار فصل به چشمهایتان نوید زیبایی و شگفتی می‌دهد، اما برای بهره‌مندی کامل از زیبایی آبشار اوبن و جنگل‌های پیرامون آن، بهتر است در بهار و تابستان سفر کنید. در این دو فصل، جنگل و درختان با رنگارنگی‌های زیبا و تازگی خود دید خیره‌کننده‌ای را به شما هدیه می‌دهند و هنگام دسترسی به آبشار، از صدای شفاف و مطبوع آب و هوای بسیار خوش‌این فصول بهره برداری کنید.

بهترین فصل سفر به آبشار اوبن

بهار و تابستان

رخ نمایی آبشار اوبن در تابستان
رخ نمایی آبشار باشکوه اوبن در تابستان

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار:

  1. جنگل دودانگه
  2. سد سلیمان تنگه
  3. چشمه گرگین وا
  4. شیرین رود
  5. چشمه باداب سورت
چشمه طبقه طبقه باداب سورت
چشمه طبقه طبقه باداب سورت

ارسال دیدگاه