آداب و رسوم + لباس محلی وغذاهای معروف جویبار

20 آذر 1401
0 دیدگاه
آداب و رسوم جویبار 48469849684798479

شهر جویبار 9859685

سفر به شهر ساحلی جویبار شهر نهرهای ایران یک خاطره به یاد ماندنی است که در هیچ سفری تجربه نخواهید کرد. این منطقه با سابقه‌ای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی توانسته از مناطق مهم سرمایه گذاری مبدل شود. وجود نهرهای زیادی که از این شهر به دریای خزر سرازیر می‌شوند، باعث شده که نام جویبار را بر روی آن بگذارند.

جویبار کجاست؟

شهر جویبار از مناطق مرکزی استان مازندران محسوب می شود که تا چند دهه گذشته بخشی از شهرستان قائم شهر به شمار می رفت. جویبار در ضلع جنوب دریای خزر و در فاصله ۲۳ کیلومتری از مرکز استان قرار داشته که به عنوان پایتخت و مهد کشتی ایران نامگذاری شده است.

این شهر که دارای محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست با شهرهای ساری، بابل، گتاب،بابلسر، قائم شهر، شیرگاه، فریدون‌کنار، کیاکلا، رستمکلا،امیرکلا، نکا، سورک و کوهی‌خیل هم‌مرز است.

علت شهرت جویبار:

جویبار به عنوان پایتخت و مهد کشتی ایران نامگذاری شده است.

آدرس دقیق شهر جویبار 41416541641
“برای دستزسی به آدرس دقیق شهر جویبار روی نقشه کلیک کنید”

سوغات شهر جویبار

سوغات هر شهر یادآور خاطرات شیرین آن سفر میباشد و بهانه ای است برای مرور آن شهر .در ادامه برخی از سوغات شهر جویبار را برایتان ارائه دادیم:

  • پشت زیک
  • آغوزنون
  • نان محلی
  • انواع ترشیجات
  • زیتون
  • برنج
  • چای
  • انواع ماهی
  • صنایع دستی(صنایع چوبی، سفالگری،حصیر بافی،جاجیم‌بافی،  نمدمالی، پارچه‌بافی،صنایع دستی چنته،جوراب‌بافی،گلیم‌بافی و قالی بافی)
پشت زیک، آغوزنون، انواع ترشی و نان محلی از سوغات محلی شهر جویبار 41685416854
“پشت زیک، آغوزنون، انواع ترشی و نان محلی از سوغات محلی شهر جویبار”
انواع ماهی، زیتون، برنج، جاجیم بافی و چای از سوغات محبوب شهر جویبار
“انواع ماهی، زیتون، برنج، جاجیم بافی و چای از سوغات محبوب شهر جویبار”

جویبار، شهر نهرهای جاری ،شهر تاریخی و بااصالت،از شهرهای مرکزی استان مازندران میباشد.استان مازندران که به آداب و رسوم شیرین معروف است هر قسمتش را به یکی از شهر های خود به ارث داده است. حال اینجاییم که با آداب و رسوم جویبار و همچنین لباس های محلی این شهربیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید:

شلیته،لباس محلی مخصوص جویبار:

اهالی جویبار هم همانند اکثر شهرهای شمالی لباس مخصوص به خود را دارند که در قدیم الایام برای پوشش روزمره از آن استفاده میکردند ولی امروزه بیشتر در مراسمات و برای رقص های محلی برای پوشش مورد استفاده قرار میگیرد.برای تهیه این لباس محلی که شلیته نام دارد حدودا پارچه ای به طول 10 متر و عرض 30 متر نیاز است  و نکته قابل توجه این است که برای دوخت این لباس برخلاف بقیه لباس ها از عرض پارچه برای قد و از طول آن برای چین های کمرش استفاده میشود

پارچه مورد نیاز برای دوخت شلیته معمولا از جنس تافته و کتان می باشد که گاهی  اطراف لبه های پایین آن را با نوار های مشکی که به سیاهیک معروف است تزیین میکنند.

شلیته را جوری میپوشند که چین های کمر آن روی استخوان لگن قرار میگیرند و گودی کمر با پیراهن پوشش داده میشود.

در سرزمین هایی که شالیزاری در آن رایج تر بود معمولا برای سهولت در کارکشاورزی قد شلیته کوتاه تر و درمناطق کوهستانی به رغم وجود سرما قد آن را بلند تر میدوختند.

تاریخچه دقیقی از این لباس به دست نیامده است اما طبق مجسمه هایی که از دوره اشکانیان کشف شده تندیس زنی با پوشش شلیته و پیراهن یافت شده است به همین علت سن و سال این لباس پرچین را به دوران اشکانیان نسبت داده اند.

جنس شلیته:

برای تهیه این لباس محلی حدودا پارچه ای از جنس تافته و کتان به طول 10 متر و عرض 30 متر نیاز است

 

شلیته،لباسی پرنقش و نگار با طیف آبی رنگ از دیار جویبار
شلیته،لباسی پرنقش و نگار از دیار جویبار

نوروز خوانی:

از جمله آداب و رسوم شهر جویبار میتوان به نوروزخوانی اشاره کرد. عید نوروز که بزرگترین و اصلی ترین عید ایرانیان می باشد جدا از آداب کلی،در هر شهری و دیاری از رسم و رسومات خاصی نیز برخوردار است.

در مراسم نوروزخوانی ک بعد از نیمه اول اسفند برگذار میشود تشکیل شده از 3 نفر میباشد؛یک نفر ساز میزند، یک نفر اشعار را میخواند و یک نفر که کوله کش نام گذاری شده است در خانه ها را زده و میخواند.

مجموعه اشعاری که خوانده میشود عبارت اند از:

باد بهارون بیمو/ نوروز سلطون بیمو/مژده دهید به دوستان گل به گلستون بیمو

و یا

بهار آمد بهار آمد خوش آمد/علی با ذوالفقار آمد خوش آمد

و در ازای آن از افراد حاضر در خانه ها پول و شیرینی و گاه تخم مرغ دریافت میکنند.

از دیگر آداب جویبار حین استقبال عید نوروز همانند اکثر شهرها، خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید است زیرا سبزی برنج را نشان از طراوت و تازگی و ماهی را سمبل روشنی و جنب و جوش میدانند و به یمن و میمنت آن سال جدید را شروع میکنند.

ساز و آواز اهالی جویبار در مزاسم نوروزخوانی
ساز و آواز اهالی جویبار در مزاسم نوروزخوانی

جاذبه های دیدنی جویبار

خشت پل

پل آجرى دارای پنج چشمه جناقی به طول ۵۸ متر و در عرض ۱۰ متر که به خشت پل نیز معروف است، در فاصله ۵ کیلومترى شهرستان جویبار بر فراز رودخانه سیاهرود  در دوران قاجار ساخته شده است. ارتفاع پل از بلندترین نقطه تیزى طاق تا سطح آب رودخانه ۵ متر است. پایه‌هاى پل در جهت مخالف جریان آب داراى موج‌ شکن‌هاى مثلثى شکل است. شما می توانید بازار های روز و تب و تاب مردم را بر روی این پل شاهد باشید.

مشخصات خشت پل:

دارای طول 58 متر،عرض ۱۰ متر و ارتفاع 5 متر

برای دسترسی به آدرس دقیق خشت پل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نمای آجری خشت پل زیر نور خورشید 6859684984
“درخشش نورخورشید بر آجرهای قدیمی و مقاوم خشت پل”

ساحل چپکرود

طولانی ‌ترین ساحل دریای خزر ساحل چپکرود است. این ساحل به دلیل شرایط طبیعی یکی از سالم ‌ترین ساحل‌های استان مازندران است. در این ساحل امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، آلاچیق‌های تابستانی و پارک ساحلی با وسایل بازی و ورزش قرار دارد. همچنین این ساحل مکان بسیار مناسبی برای پیاده ‌روی و دوچرخه ‌سواری است. ساحل چپکرود به ‌عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری معرفی شده است.

برای دسترسی به آدرس دقیق ساحل چپکرود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آلاچیق های سربسته اطراف ساحل چپکرود 415841641584
“استراحت و اقامت در آلاچیق های سر بسته ساحل چپکرود”

پل آزان

پل آزان در روستای آزان جویبار، روی رودخانه سیاهرود قرار دارد . این پل هم، مانند خشت پل، مربوط به دوران قاجار بوده و دارای شش چشمه طاق است که چشمه میانی آن مرتفع ترین طاق‌هاست . به طوری که ارتفاع آن از بلندترین نقطه تیزی طاق از سطح آب رودخانه به ۶متر می‌رسد. مصالح به کار گرفته شده در شکل گیری پل عمدتا آجر و ملات ساروج است. جهت پل تقریبا شرقی و غربی است و دارای ابعادی به طول ۸۰ متر و عرض ۱۵/۳ متر است. گذرگاه پل دارای پوشش بتنی است که طبق شواهد موجود سابقا سنگفرش بوده است. در طرفین گذرگاه پل جان پناهی تعبیه شده که دارای پوشش بتنی است. این پل روستای حیدرکلا ازان و جاجی کلا را به هم وصل می‌کند.

کاربرد پل آزان

این پل روستای حیدرکلا ازان و جاجی کلا را به هم وصل می‌کند.

پل قدیمی آزان با پوشش گیاهی پاییزی
“خودنمایی پوشش خزان زده اطراف پل قدیمی آزان”

تکیه کرد کلا

این تکیه در ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهر جویبار در روستای کردکلا قرار دارد و دارای نمای آجری و سقف پوشیده از سفال می‌باشد. معماری این تکیه شامل یک ایوان با شش ستون چوبی، اتاق‌هایی در دو طبقه به طور قرینه و شاهنشین طبقه دوم است که در سال ۱۲۸۰ هجری قمری ساخته شده است.

قسمت های مختلف تکیه کردکلا:

ایوان با شش ستون چوبی، اتاق‌هایی در دو طبقه به طور قرینه و شاهنشین

برای دسترسی به آدرس دقیق تکیه کردکلا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ساختمان آجری وقدیمی تکیه کردکلا 4641856841
“رد پای کهنگی برجای جای تکیه کردکلا”

تالاب لاریم

تالاب لاریم در استان مازندران و در فاصله ۲ کیلومتری دریای خزر و در شمال شهرستان لاریم واقع شده است. این تالاب در ارتفاع ۲۱ متری سطح آب‌های آزاد قرار گرفته و از تالاب‌های بزرگ و مهم استان مازندران به شمار می‌رود. طول تالاب ۱٫۵ کیلومتر و عرض آن ۱ کیلومتر است.

هر ساله پرندگان کنار آبزی و آبزی فراوانی برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می‌کنند. مهم ترین گیاهان تالاب (آبندان) لاریم را آلاله آبی، علف هفت بند، نی، بارهنگ آبی، گوشاب، عدسک آبی، آزولا، سازیل، شال تسبیح، لاله مردابی، نیلوفر آبی، قمیش، لویی، اسپرغان، علف حصیر، هزارنی، تیرکمان آبی، زنبق مردابی، علف شاخی و اویار سلام تشکیل می‌دهند.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب لاریم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مشخصات تالاب لاریم:

طول ۱٫۵ کیلومتر ، عرض آن ۱ کیلومتر و ارتفاع 21 متر

نیلوفرهای شناور بر تالاب لاریم 465416418
“نیلوفرهای رقصان بر آب های تالاب لاریم”

کلاگر محله

کلاگر محله یا کوزه‌ گر محله شهر جویبار را مهد سفال مازندران می‌دانند. اینجا می‌توانید همه نوع سفال را مشاهده کنید و جنس دلخواه خود را انتخاب کنید. کوزه‌ گر محله یکی از محله‌های قدیمی جویبار است که در سال‌های نه چندان دور کارگاه‌ های سفال ‌پزی زیادی داشته و استادان زیادی را به عنوان یکی از مناطق فعال در سفالگری معرفی کرده است. قدره (کاسه آش)، گومبکا (ظرف مخصوص نگهداری نیشکر)، دوشون (ظرف مخصوص تولید کره)، گل لوه (ظرف مخصوص درست کردن ماست) و نمک شور ( ظرف مخصوص نگهداری نمک) از جمله ظروف سفالی مازندران بودند.

برای دسترسی به آدرس دقیق کلاگر محله روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

معروف ترین ظروف سفالی مازندران:

قدر، گومبکا، دوشون ، گل لوه و نمک شور

خلق ظروف سفالی با دستان هنرمندان در کلاگرمحله
“خلق ظروف سفالی با دستان هنرمندان در کلاگرمحله”

سیاهرود

سیاهرود رودی مهم جاری در شهرستان‌های قائمشهر و جویبار استان مازندران که به دریای خزر می‌ریزد و از جاهای دیدنی جویبار به حساب می‌آید.

عبور جریان آب زلال سیاهرود از قلب درختان متراکم 41654141658
“عبور جریان آب زلال سیاهرود از قلب درختان متراکم”

غذاهای محلی جویبار:

شهر جویبار در شمال ایران با آب و هوایی معتدل و سواحل زیباشناختی مشهور است. اما یکی از جذابیت‌های این منطقه، غذاهای محلی خوشمزه و متنوع است. با استفاده از مواد خام محلی و ادویه‌های تنوع بخش، غذاهای مازندران دارای طعم و مزه‌ای منحصر به فرد هستند که از سراسر کشور مسافران را به خود جذب می‌کنند.

ازجمله معروف ترین غذاهای محلی جویبار میتوان اردک شکم پر و آش ترش را نام برد.

غذاهای سنتی جویبار

اردک شکم پر، مرغ ترش

 

پخت اردک شکم پر به سبک جویبار
پخت اردک شکم پر به سبک جویبار

ارسال دیدگاه