معرفی پناهگاه حیات وحش دشت ناز | آدرس دقیق + عکس

27 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
گوزن های زرد در منطقه محافشت شده در دشت ناز 784555

شهر ساری، به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری شمال کشور، سالیانه تعداد زیادی گردشگر را در خود جای می‌دهد. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری است. در اینجا، پناهگاه حیات وحش دشت ناز یکی از جاذبه‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد ایران را به خود اختصاص داده است. در دوره پهلوی، بخشی از دارایی‌های رضا شاه، به محدوده پناهگاه حیات وحش دشت ناز تعلق داشت. پس از فوت او، محمدرضا پهلوی این منطقه را توسعه داد و پناهگاه حیوانات و فرودگاه دشت ناز در آنجا بنا شد.

نمایی از شهرساری 21365244
نمایی از شهر ساری

موقعیت مکانی + مسیر دسترسی به حیات وحش دشت ساری

پناهگاه حیات وحش ساری با مساحت حدود ۵۶ هکتار، از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است که در شهرستان میاندرود و در نزدیکی دریا واقع شده است. . موقعیت این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه) شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی ساری است. همچنین، پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از تهران قرار دارد.

برای دسترسی به پناهگاه حیات وحش ساری، باید ابتدا به سمت شهر ساری در مازندران رفته و سپس به سمت شهر نکا و با پیمودن فاصله‌ای حدود ۱۰ کیلومتر، به چهارراه شهر سورک برسید. در اینجا، اگر به سمت چپ بروید، به شرکت نکا چوب و سپس به روستای اسلام‌آباد خواهید رسید. در این روستا، از وسط آن یک جاده وجود دارد که به سمت چپ می‌رود و این منطقه را شهریار کنده می‌نامند. فرودگاه بین‌المللی ساری نیز در اینجا قرار دارد. دقیقا در وسط اسلام آباد، منطقه دشت ناز آشکار است.

  • آدرس پناهگاه حیات وحش:ساری،شهرنکا، چهارراه شهر سورک، شرکت نکا، روستای اسلام آباد، شهریارکنده، دشت ناز
  • فاصله ی پناهگاه حیات وحش تا ساری : 29 کیلومتر

 

لوکیشن دقیق پناهگاه حیات وحش دشت ناز 5421111
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

گونه های گیاهی دشت ناز

دشت ناز ساری با داشتن ۴۴۷ گونه گیاهی، یک اکوسیستم منحصر به فرد و حائز اهمیت برای حفظ حیات وحش است. راش، توسکا، ممرز، لیلکی و انجیلی از مهمترین گونه‌های گیاهی در این منطقه هستند که شامل گونه‌های غالب درخت آزاد و بلوط نیز می‌شوند. دشت ناز ساری در واقع بخشی از جنگل‌های هیرکانی است و قدمت این جنگل‌ها به هزاران سال پیش می‌رسد. این جنگل‌های طبیعی دومین اثر بزرگ طبیعی ایران پس از کویر لوت هستند و در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. استان مازندران ۵۳ درصد از کل جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است و از بین ۱۲ سایت هیرکانی ثبت شده در کل ایران، ۶ سایت در جنگل‌های استان مازندران قرار دارد.

 

گونه های گیاهی دشت ناز:

راش، توسکا، ممرز، لیلکی و انجیلی، درخت آزاد و بلوط

درخت بلوط 213652222
درخت سرسبز و پرتراکم بلوط

گونه های جانوری دشت ناز

با توجه به شرایط موجود، پناهگاه حیوانات دشت ناز تعداد زیادی از گوزن‌های زرد ایرانی را پرورش می‌دهد. علاوه بر این، بخشی از این گوزن‌های پرورش‌یافته در این منطقه به دیگر زیستگاه‌های ایران، از جمله حوضه‌های رودخانه دز و کارون فرستاده می‌شود. همچنین، تعدادی از گوزن‌های این پناهگاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل شده‌اند.

گوزن زرد در گذشته در مناطق پراکنده‌ای از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و جنوب اروپا زیست داشته اند. اما در حال حاضر، این گونه در بین جنگل‌های متراکم و غیر قابل نفوذ منطقه خوزستان و زاگرس زندگی می‌کند. به منظور حفظ این گونه نادر ایرانی، تعدادی از آن‌ها به دشت ناز در مازندران، دشت ارژن و جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل شده‌اند.

شکار غیرمجاز گونه‌ی گوزن زرد رنگ ایرانی، باعث تهدید جانوری شده است. در گذشته، بسیاری از کارشناسان محیط زیست، فکر می‌کردند که این گونه از حیوانات به طور کامل نابود شده‌اند. با این حال، یک علاقمند به محیط زیست در سال ۱۳۳۷، ۶ نمونه از گوزن‌های زرد رنگ را از باغ وحش اپل به دشت ناز منتقل کرد. پس از تکثیر، این حیوانات به تعداد زیادی افزایش یافته‌اند.

گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه‌ی جنگلی و قرقاول از مهمترین حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

گونه های جانوری دشت ناز :

گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه‌ی جنگلی و قرقاول

قرقاول درحیات وحش 125887444
نقش و نگار قرقاول،از گونه های جانوری دشت ناز

بهترین زمان بازدید ازپناهگاه حیات وحش ساری

حداکثر میانگین درگرم ترین  ماه فصل سال در دشت ناز ساری حدود 22 درجه سانتی گراد و دمای میانگین حداقل در سردترین ماه (دی) حدود 1.5 درجه سانتی گراد است که نشان‌دهنده آب و هوای معتدل و مرطوب منطقه است. این منطقه در طول تمام فصول سال بارندگی دارد و بهترین زمان بازدید از آن، بهار و تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی و محدودیت‌های جفت‌گیری است.

 

بهترین زمان بازدید از دشت ناز:

بهترین زمان بازدید از آن، بهار و تابستان است.

گوزن زرد در میان بوته ها 4879555
گشت و گذار گوزن ها در حیات وحش ساری

جاذبه های دیدنی اطراف دشت ناز

چشمه ی نیلگون باداب سورت 5421888888
چشمه های پله ای نیلگون باداب سورت

نکات مهم در بازدید از پناهگاه حیات وحش ساری

دشت ناز در منطقه‌ای جلگه‌ای واقع شده است و به عنوان میراث بکر و ارزشمندی که هزاران سال پیش برای ما باقی مانده، شناخته می‌شود. حفظ و حراست از این جنگل‌های طبیعی، وظیفه‌ای نانوشته است که هر گردشگر دوست‌دار محیط‌زیستی باید انجام دهد. در تردد به این محیط زیبا و پناهگاه حیوانات کمیاب، سکوت رعایت شود؛ زیرا پخش موسیقی با صدای بلند می‌تواند منجر به ایجاد استرس در گونه‌های مختلف شود. همچنین، با توجه به آسیب‌پذیری بسیاری از گونه‌ها، از جمله گوزن زرد که در این زیستگاه زندگی می‌کنند، از دادن هرگونه غذا به حیوانات خودداری شود؛ چون این کار ممکن است روند طبیعی آن‌ها را با مخاطره روبه‌رو سازد. همچنین به خاطر داشته باشید که برای ورود به پناهگاه حیات وحش دشت ناز باید مجوز قبلی دریافت شود.

نکات مهم در بازدید از پناهگاه حیات وحش ناز:

از پخش موسیقی با صدای بلند و دادن هرگونه غذا به حیوانات خودداری کنید.

گوزن در زیر درختان سرسبز 12422555
سایه افکندن درختان سرسبز روی گوزن زرد

ارسال دیدگاه