معرفی تالاب میانکاله| عکس +نزدیکترین مسیر رسیدن به آن

22 آذر 1401
0 دیدگاه
تالاب میانکاله 1541684184168741687418

روستا زاغمرز ، روستایی پربرکت از مناطق گردشگری،این بار تالاب میانکاله را برایمان به نمایش گذاشته است.

با ما همراه باشید تا دریابیم چه چیزی در این تالاب نهفته است که این چنین افرادی که قصد سفر به شمال دارند را هوادار خود کرده است.

آدرس تالاب میانکاله

تالاب میانکاله، به فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر بهشهر در جنوب شرقی استان مازندران قرار دارد و از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به آشوراده محدود می‌شود.

این تالاب به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مناطق طبیعی در ایران شناخته می‌شود. زیبایی‌های آن از جمله پوشش گیاهی و جانوری غنی، به‌ویژه پرندگان و ماهی‌های نادر، موجب شده است که این تالاب به عنوان یک مقصد گردشگری طبیعی محبوب و مورد علاقه علاقه‌مندان به طبیعت در سراسر دنیا شناخته شود.

در این منطقه، یک کانال با طول کمتر از یک کیلومتر نیز به بندر ترکمن متصل می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند و حیاتی است. همچنین، پرورش پرندگان و حفاظت از آن‌ها در این تالاب، اهمیت بسیاری دارد.

بدون شک، تالاب میانکاله با تمام ارزش‌های طبیعی، جانوری، گیاهی و منظری که دارد، جای خود را در صندوق ارزش‌های طبیعی ایران دارد و امیدواریم همیشه با حفظ این ارزش‌ها، بتوانیم به آینده‌ای سبز و پایدار ناظر باشیم.

لوکیشن دقیق تالاب میانکاله
برای مشاهده آدرس دقیق تالاب میانکاله روی نقشه کلیک کنید.

مسیرهای دسترسی به تالاب میانکاله

مازندران، استانی در شمال ایران است که در این منطقه تالاب میانکاله به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم این استان قرار دارد. برای رسیدن به این تالاب، دو مسیر از مرکز استان (شهر ساری) وجود دارد.

مسیر اول:

اگر می‌خواهید مسیر کوتاه‌تر را طی کنید، از شهر ساری به سمت شهرنکا حرکت کرده و پس از گذشتن از بهشهر و طی ۵۶ کیلومتر، به تالاب میانکاله خواهید رسید. این مسیر کمتر دیدنی‌هایی نسبت به مسیر طولانی‌تر دارد، اما همچنان طبیعت زیبایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد

مسیر دوم:

برای رسیدن به تالاب میانکاله از مسیر دوم، ابتدا باید به بندر امیرآباد در فاصله 46 کیلومتری شمال شهر بهشهر بروید. از آنجا، با پیشروی به سمت شرق، با طی کردن 5 کیلومتر، وارد محدوده پناهگاه حیات وحش می‌شوید. اینجا شما را با دنیایی از گونه‌های متعدد حیوانی و گیاهی روبه‌رو می‌کند. پس از عبور از این محدوده، با ادامه مسیر به سمت شرق، به تالاب میانکاله نزدیک می‌شوید. با وجود اینکه باید راه بیشتری را طی کنید. اما چشم‌اندازهای زیبا و دلنشینی که در این مسیر دیده می‌شود، هیچ‌گاه خستگی شما را به خود اجازه نمی‌دهد.

  • مسیراول: مازندران، ساری، نکا، بهشهر، تالاب میانکاله
  • مسیردوم: مازندران، بهشهر، بندرامیرآباد، پناهگاه حیات وحش،تالاب میانکاله
مهاجرت دسته جمعی پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله
مهاجرت دسته جمعی پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

پررنگ ترین ویژگی که میتوان برای این تالاب در نظر گرفت؛ میزبانی هزاران گونه پرنده از مناطق مختلف جهان میباشد که پاییز و زمستان خود را در این تالاب سپری میکنند. پرندگانی از قبیل قو،پلیکان،عقاب دریایی دم سفید و فلامینگو، خوتکاهای معمولی، خوتکاهای ابرو سفید و اردک‌های نوک پهن، اردک‌های سبزسر،اردک‌های سرحنایی و فیلوش‌ها، اردک‌های سیاه، اردک‌های تاجدار، باقی اردک‌ها، مرگوس‌ها و باکلان‌ها، غازهای خاکستری و غازهای پیشانی سفید، چنگرها،قوها و پلیکان‌هاکه از زیباترین جاذبه های دیدنی زاغمرز محسوب میشوند.

اما تنها موجوداتی که این تالاب به چشم دیده محدود به پرندگان نمیشود. نمیتوان از وجود ماهی هایی که در این تالاب پرورش داده میشود غافل شد؛ ماهی هایی که بزرگترین سرمایه این منطقه می باشد برای کسب درآمد از جمله خاوریار،ماهی سفید،ماهی کفال و کپور

اگر بخواهیم از ثبت های بین المللی این تالاب بگوییم باید دانست که این تالاب از نخستین تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می باشد که بعد بعنوان ذخیره گاه طبیعی زیست کره در یونسکو ثبت شد.

لیست پرندگان تالاب میانکاله:

قو،پلیکان،عقاب دریایی دم سفید و فلامینگو، خوتکاهای معمولی، خوتکاهای ابرو سفید و اردک‌های نوک پهن، اردک‌های سبزسر،اردک‌های سرحنایی و فیلوش‌ها، اردک‌های سیاه، اردک‌های تاجدار، باقی اردک‌ها، مرگوس‌ها و باکلان‌ها، غازهای خاکستری و غازهای پیشانی سفید، چنگرها،قوها و پلیکان‌ها

 

فلامینگو های مهاجر به تالاب میانکاله
فلامینگو های مهاجر به تالاب میانکاله

خصوصیات آب قسمت های مختلف تالاب میانکاله

در این تالاب زیبا، آب با کیفیت و خصوصیات متفاوتی در قسمت‌های مختلف تالاب یافت می‌شود. با پیشرفت به سمت شرق تالاب، شیرینی آب کاهش می‌یابد و در نهایت در انتهای شرقی، شوری آب تالاب به حدی افزایش می‌یابد که با شوری آب دریا برابری می‌کند. این تغییر در خصوصیات آب تالاب، جذابیت و زیبایی خاصی به این منطقه اضافه می‌کند.

در انتهای غربی تالاب، به دور از شوری آب،حاوی آب شیرین و محل زندگی برخی از زیباترین پرندگان آبی مانند حواصیل سفید بزرگ، اگرت کوچک، حواصیل خاکستری و اردک‌هاست که همیشه به دنبال آب شیرین و صاف هستند.

در قلب و میانه تالاب، دارای آب شور، محل اقامت مورد علاقه آبچلیک، سلیم، تلیله و به ویژه فلامینگو است. در حوالی آن، زیستگاه آب شور، موطنی برای انواع کشیم، باکلان بزرگ، پرستوهای دریایی و کاکایی‌های متنوع است که شما را به سفری در جستجوی زیبایی‌های طبیعت دعوت می‌کند.

خصوصیات آب قسمت های مختلف تالاب میانکاله:

شرق و میانه تالاب دارای آب شور و غرب آن حاوی آب شیرین میباشد

حضور پرندگان مهاجر بر امواج ملایم آب های تالاب میانکاله
حضور پرندگان مهاجر بر امواج ملایم آب های تالاب میانکاله

زمان مهاجرت پرندگان مختلف به تالاب میانکاله:

از اوایل شهریور تا اوایل دی ماه، فرشتگان آسمان با بال‌هایشان به تالاب میانکاله پرواز می‌کنند و زمین را به دیدار می‌آورند. حدود نیم میلیون تا یک میلیون پرنده، به دنبال گرمای خورشید و غذای خوشمزه، در این مهاجرت مشغول به حرکت هستند. البته، در طول سال نیز پرندگانی در تالاب زندگی می‌کنند، اما این مسافرت فصلی، زیبایی خاص خود را دارد.

آغاز فصل مهاجرت پرندگان با ورود خوتکاهای معمولی، خوتکاهای ابرو سفید و اردک‌های نوک پهن به تالاب در اوایل شهریور آغاز می‌شود. پس از آن، اردک‌های سبزسر در میانه ماه و در اواخر ماه، اردک‌های سرحنایی و فیلوش‌ها نیز به تالاب پیوسته و زیبایی‌هایی را برای علاقه‌مندان به مشاهده پرندگان فراهم می‌کنند.

در اوایل مهر، پرندگانی همچون اردک‌های سیاه و سرسیاه شروع به حضور در تالاب می‌کنند و از نیمه مهرماه تا پایان فصل پرندگان، پرندگانی مانند اردک‌های تاجدار، باقی اردک‌ها، مرگوس‌ها و باکلان‌ها در این منطقه به چشم می‌خورند.

در ماه آبان، غازهای خاکستری و غازهای پیشانی سفید کوچک به تالاب میانکاله سفر می‌کنند.
در طول آذرماه، چنگرها به عنوان بزرگترین گروه پرندگان مهاجر به تالاب می‌رسند. همچنین قوها و پلیکان‌ها نیز در اوایل آذر به این منطقه مهاجرت می‌کنند و پایان مهاجرت پرندگان را به این تالاب میانکاله نشان می‌دهند.

در انتهای زمستان و اوایل بهار، مهاجرت برگشتی این پرندگان زیبا به سوی سرزمین‌های خودشان آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد. در این فرآیند برگشت، این پرندگان در سفری کوتاه، از تالاب میانکاله و محل اقامتشان خداحافظی می‌کنند.

  • شهریور: خوتکاهای معمولی، خوتکاهای ابرو سفید و اردک‌های نوک پهن، اردک‌های سبزسر،اردک‌های سرحنایی و فیلوش‌ها
  • مهر: اردک‌های سیاه، اردک‌های تاجدار، باقی اردک‌ها، مرگوس‌ها و باکلان‌ها
  • آبان: غازهای خاکستری و غازهای پیشانی سفید 
  • آذر: چنگرها،قوها و پلیکان‌ها
مهاجرت پرندگان گوناگون به تالاب میانکاله
مهاجرت پرندگان گوناگون به تالاب میانکاله

آب و هوا و پوشش گیاهی تالاب میانکاله:

میانگین دمای هوا در تالاب میان کاله در حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است و میانگین بارش سالانه آن نیز برابر با ۷۰۰ میلی‌لیتر است. این منطقه حاوی باغ‌های انار و درختچه‌های تمشک و گز و همچنین درختان ازگیل و سپیدار می‌باشد که در کنار تپه‌های شنی زیبایی خاصی را به تالاب می‌بخشند.

در این منطقه، تعداد زیادی گونه گیاهی متنوع و زیبا وجود دارد که حدود ۱۷۹ گونه از آن‌ها ثبت شده است.آب میانکاله از رودخانه‌های فصلی تامین می‌شود و باعث شکوفایی گل‌ها و گیاهان اطراف تالاب می‌شود.

میانگین دمای هوا تالاب میانکاله: ۱۷ درجه سانتی‌گراد

پوشش گیاهی سرسبز تالاب میانکاله با درختان درهم تنیده
پوشش گیاهی سرسبز تالاب میانکاله با درختان درهم تنیده

بهترین زمان سفر به تالاب میانکاله:

اگر هدفتان از سفر مشاهده پرندگان و ماهی ها باشد پاییز و زمستان بهترین زمان رفتن به میانکاله است اما باید بدانید که میانکاله پاییز و زمستان نسبتا سرد و بارانی دارد ؛پس اگر فکر میکنید بارندگی ممکن است سفرتان را خراب میکند پیشنهاد ما به شما سفر در بهار و تابستان می باشد.

بهترین زمان سفر به میانکاله:

پاییز و زمستان

میزبانی تالاب میانکاله از پرندگان مهاجر در فصل زمستان
میزبانی تالاب میانکاله از پرندگان مهاجر در فصل زمستان

در میانکاله کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد برپایی چادر و کمپینگ داشته باشید در طبیعت این روستا و همچنین در سواحل زاغمرز این امکان برایتان فراهم است و محدودیتی شامل حالتان نمیشود.

امااگر هدفتان اقامت در مجتمع های اقامتی باشد هم میتوانید در سوییت هایی که کرایه داده میشود شبتان را بگذرانید و هم میتوانید از اقامتگاه های عمومی استفاده کرد.

 

در سفر به میانکاله با خود  چه چیزهایی ببریم؟

اگر قصد ورود به تالاب میانکاله را دارید حتما چکمه مناسب به همراه داشته باشید و در صورت امکان سعی کنید دوربین دوچشمی تهیه کنید تا لذت تماشای پرندگان در دوردست ها را از دست ندهید.

حتما حتما حتما با خود پلاستیک زباله ببرید تا از ریختن آشغال دراین منطقه خودداری فرمایید.

ارسال دیدگاه