معرفی پل آزان جویبار | عکس + لوکیشن

4 بهمن 1401
0 دیدگاه
پل آزان 5416469854854685

مناطق تاریخی هر شهر و دیاری اعتبار و گنجینه های آن است که در آن میتوان ردپای گذشته را مشاهده کرد. استان مازندارن که یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران زمین میباشد در گوشه کنار خود آثار تاریخی زیادی برجای گذاشته که هنوز مثل قبل پابرجاست و با همت تاریخ دوستان کمتر دست به تخریب آن ها خورده است. در مطالب قبلی به آثار تاریخی ساری پرداختیم و در این مطلب به سراغ شهر جویبار آمدیم تا یکی دیگر از این آثار را با هم مرور کنیم.پل آزان جویبار که یادگار دوران قاجار است یکی از کهن ترین پل های ایران میباشد که تنها راه ارتباطی چندین روستاست.

پل تاریخی آزان، یادگاردوران قاجار 251651651
” پل تاریخی آزان، یادگار دوران قاجار “

 

پل آزان کجاست؟

این پل در روستای آزان و بر روی رودخانه سیاهرود واقع شده است و گذری است برای عبور و مرور روستاهای حیدرکلا و جاجی کلا که اگر این پل ساخته نمیشد ارتباط این 2 روستا میسر نبود و مسیری است که هم برای استفاده از ماشین های سبک و سنگین و هم مردمان روستا و دانش آموزان آن منطقه مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد پل آزان:

برقراری ارتباط بین روستاهای حیدرکلا و جاجی کلا

جریان آب زلال از دل پل تاریخی آزان
“جریان آب زلال از دل پل تاریخی آزان “

معماری پل آزان

معماری جالب این پل پرکاربرد نظر بسیاری از معماران تاریخ دوست را جلب خود کرده است .این پل 80 متری دارای 6 چشمه طاق در کنار هم که چشمه طاق میانی از دیگر طاق ها بلندتر میباشد به طوری که ارتفاع تیزی آن به حدود 6 متر نسبت به سطح دریا میرسد.

برای ساخت این پل از مصالحی همچون آجر و ملاط ساروج استفاده شده که همین موضوع به آن رخ و نمای  تماشایی داده است و میتوان به آن پل آجری آزان نیز گفت.گذرگاه ورودی این پل در ابتدا سنگفرش بوده و بعدها آن را با پوشش بتنی سامان داده اند.

این پل تاریخی با قدمت بالای خود توانسته به ثبت آثار ملی ایران برسد و کد2842 را نصیب خود کند.

مصالح استفاده شده در ساخت پل آزان:

آجر و ملاط ساروج

ردپای تاریخ بر پل آجری آزان 4168541841
” ردپای تاریخ بر پل آجری آزان “

 

ارسال دیدگاه