معرفی 4پل تاریخی جویبار در خطر تخریب!!

8 بهمن 1401
0 دیدگاه
پل آزان در جویبار 529845294529

در دنیای معماری و راه سازی ساخت پل ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در طول تاریخ هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ ساختار دچار تغییر و تحول شده و به سمت مدرنیته شدن رفته است اما نباید از اهمیت پل های تاریخی و قدیمی که جز آثار تاریخی هر شهری محسوب میشود غافل شد چرا که اگر نبودن ارتباط بین شهرها میسر نمیشد و از لحاظ آثار ملی برای تاریخ دوستان حائز اهمیت است.در این مطلب به اطلاعاتی درباره 4پل تاریخی جویبار میپردازیم که 3تای آن ها به ثبت ملی رسیده اند با ما همراه باشید.

پل خشتی جمعه بازار:

قدمت  پل خشتی جمعه بازار یا همان خشت پل را میتوان از دوران قاجار محاسبه کرد که در فاصله 5کیلومتری جویبار و بر روی رودخانه سیاه رود واقع شده است.این پل که دارای طول 20 متری و عرض7.5 متری میباشد از 5 طاق جناقی ساخته شده است که پایه های هر طاق در جهتی مخالف جریان آب قرار گرفته اند.

اگر حمایت و دلسوزی سازمان میراث فرهنگی نبود این پل قدیمی در اثر گذر زمان به نابودی میرسید که با دست به کار شدن این سازمان خشت پل بازسازی و پل دیگری برای رفت و آمد افراد در کنار این پل ساخته شد.

مشخصات پل خشتی جمعه بازار:

دارای طول 20 متری و عرض7.5 متری در 5 کیلومتری جویبار

برای دسترسی به آدرس دقیق پل خشتی جمعه بازار روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پل خشتی جمعه بازار 4164161458685
“نمای پل خشتی جمعه بازار زیر نور خورشید”

 

پل آزان:

پل آزان هم همانند خشت پل از دوران قاجار به یادگار مانده که در روستای آزان ساخته شده است. این پل دارای 6 طاق میباشد که طاق میانی  نسبت به دیگر طاق ها در ارتفاع بیشتری با حدود 6 متر از سطح آب قرار گرفته است. این پل به علت قدیمی بودن و استفاده زیاد در خطر تخریب میباشد و با قدمت طولانی خود به ثبت آثار ملی رسیده است.

پل تاریخی آزان در جویبار 4854964844
“پل تاریخی آزان، یادگار دوران قاجار”

سیکا پل:

سیکاپل که بیشتر آن را به نام پل درویش محمدشاه میشناسند نیز اثری از دوران قاجار است که در روستای درویش محله که روستایی نزدیک به جویبار میباشد ساخته شده است و این پل هم همانند بقیه روی رودخانه سیاهرود قرار گرفته است. قدمت این پل تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده است را به200 سال تخمین میزنند و به این علت آن را پل درویش محمدشاه نامیده اند که این شخص از نوادگان علی بن حسین میباشد و مقبره آن در 300 متری این پل جای گرفته است. این پل هم همانند پل آزان نیازمند به کمک مسئولین برای بازسازی میباشد تا قبل آن که به طور کامل تخریب شود و در حال حاضر برای عبور و مرور روستاییان پل دیگری در کنار آن ساخته اند.

دلیل نام گذاری پل درویش محمدشاه:

به این علت آن را پل درویش محمدشاه نامیده اند که این شخص از نوادگان علی بن حسین میباشد و مقبره آن در 300 متری این پل جای گرفته است

برای دسترسی به آدرس دقیق سیکاپل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

"پل تاریخی سیکاپل در انتظار مرمت"
“پل تاریخی سیکاپل در انتظار مرمت”

پل لاریم:

پل چوبی لاریم که قدمت تاریخی بالایی ندارد و به 50 سال میرسد با طولی حدود20 متر و ارتفاع 1.5 متر توانسته نسبت به چوبی بودن خود، استحکام بالایی از خود را به نمایش بگذارد و محلی باشد برای عبور ماشین های سبک و سنگین.

برای دسترسی به آدرس دقیق پل لاریم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارسال دیدگاه