خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟ 🤔| بررسی کامل 👌🏻| عکس 📸

20 خرداد 1403
0 دیدگاه
نمای بیرونی خانه با نمای سیمان سفید و درب آبی یک نمونه خانه جنوبی 385843969

شاید شما هم تجربه کرده باشید که هنگام خرید یا اجاره خانه‌ای در استان مازندران یا دیگر شهرها، مشاور املاک به شما درباره شمالی یا جنوبی بودن ساختمان توضیح داده و توجه شما را به این موضوع جلب کرده باشد. اما واقعاً خانه‌های‌ شمالی و جنوبی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ کدام یک بهتر است؟ و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند؟

در این مطلب از بلاگ ویلا ساری، قصد داریم به طور جامع به بررسی این موضوع بپردازیم و با ارائه دلایل منطقی به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.


⁉️ خانه شمالی چیست؟

در گذشته جهت‌های شمالی و جنوبی بر اساس موقعیت جغرافیایی تعریف می‌شدند اما امروزه، تعریف خانه شمالی متفاوت است. خانه‌ای شمالی محسوب می‌شود که حیاط آن به کوچه منتهی شود یا ورودی ساختمان از سمت کوچه به حیاط باشد. در این نوع ساختمان‌ها، سمت شمالی به پلاک مجاور ختم می‌شود.

خانه‌های شمالی از سمت حیاط و جنوب نور کاملی دریافت می‌کنند و از سمت دیگر نور غیرمستقیم به داخل خانه می‌تابد. در ساختمان‌های چند واحدی که در هر طبقه تعدادی واحد وجود دارد، واحدهایی که به سمت شمال هستند، نور بیشتری نسبت به سایر واحدها در طول روز دریافت می‌کنند. مگر اینکه اندازه و پهنای واحدها به گونه‌ای باشد که هر دو واحد در کنار هم از دو طرف نور بگیرند.

نمای بیرونی خانه ویلایی سنگی آفتاب خورده در جهت خانه شمالی 48756836


⁉️ خانه جنوبی چیست؟

خانه جنوبی برعکس خانه شمالی طراحی می‌شود این نوع خانه‌ها به دلیل نیاز به چیدمان مناسب در دو طرف کوچه ساخته می‌شوند. در خانه جنوبی، ورودی ساختمان از خیابان به داخل بنا است و حیاط در پشت خانه قرار می‌گیرد. این ساختمان‌ها از سمت حیاط نور خوبی دریافت می‌کنند و از سمت کوچه نیز نورگیری دارند.

در ساختمان‌های جنوبی، واحدها از سمت شمال و جنوب نور مستقیم دریافت می‌کنند. در این نوع خانه‌ها نیازی به ایجاد نورگیر نیست، زیرا حیاط در یک طرف و خیابان در طرف دیگر مانع ساخت ساختمان دیگری می‌شوند و این امر باعث می‌شود نور از دو طرف به ساختمان برسد. خانه‌های جنوبی از نظر پارکینگ و ساخت نیز مزایای بیشتری دارند و در برخی مناطق، این مزایا حتی بر قیمت خانه نیز تأثیر می‌گذارد.

معمولاً در زمین‌هایی که قرار است خانه جنوبی ساخته شود، پنجره‌های بزرگتری تعبیه می‌شود و ترجیحاً یک واحد در هر طبقه ساخته می‌شود. در صورت ساخت دو واحد در کنار هم، طراحی به گونه‌ای است که هر دو واحد از نور شمال و جنوب بهره‌مند شوند.

🔔 اکنون که قصد خرید خانه دارید مقاله تمام روش های جلوگیری از کلاهبرداری ملکی ✔️| نمونه شکایت کلاهبرداری ملکی 📝 را بخوانید.

نمای بیرونی آپارتمان سنگی و در جهت گیری خانه جنوبی 476858375

✔️❌ مزایا و معایب خانه‌ های‌شمالی و جنوبی

☑️ نقشه ساختمان

نقشه کلی یک ساختمان برای ساخت آن بسیار مهم است. یک طراح ساختمان باید بداند که چگونه در ساختمان‌های مختلف، نقشه‌کشی کند تا بهترین استفاده از فضا صورت گیرد و کمترین میزان اتلاف انرژی داشته باشیم. به‌عنوان مثال، در آپارتمان‌های شرقی-غربی، اتاق‌خواب‌ها باید در سمت شرق و نشیمن و آشپزخانه در سمت غرب قرار گیرند تا یک نقشه بهینه ایجاد شود.

در طراحی ساختمان‌های شمالی-جنوبی، آشپزخانه باید به سمت نور شمال و اتاق‌خواب‌ها به سمت نور جنوب طراحی شوند، زیرا در طول روز نور بهتری دارند. طراح ساختمان باید به این نکته توجه کند که ساختمان در چه جهتی به کوچه دسترسی دارد و اتاق‌خواب‌ها را از آن دور کند تا شلوغی خیابان خواب ساکنین را مختل نکند.

اگرچه سلیقه افراد در ساخت و طراحی ساختمان‌ها اهمیت دارد، اما این سلیقه نباید به گونه‌ای باشد که فضای ساختمان را از حالت منطقی و معمولی دور کند و مشکلاتی نظیر سروصدای خیابان یا نور اضافی وارد ساختمان شود. برای داشتن یک طرح معقول و مطابق با سلیقه، بهتر است با طراح ساختمان مشورت کرده و نظر او را نیز دریافت کنید.

یک نمونه نقشه خانه شمالی و جنوبی 8767855

☑️ قیمت

خانه‌های جنوبی به دلیل نورگیری مناسب نیازی به ساخت نورگیر و پاسیو ندارند. این ویژگی امکان استفاده کامل از فضای خانه را فراهم می‌کند و به همین دلیل بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. در واقع، نوع ساخت و استفاده بهینه از فضاهای داخلی ساختمان تاثیر مهمی بر قیمت دارد و در خانه‌های جنوبی این استفاده بهینه بیشتر امکان‌پذیر است. یکی از نیازهای امروزی، وجود پارکینگ است و خانه‌های جنوبی به دلیل داشتن فضای پارکینگ بهتر، خریدشان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

با این حال، خانه‌های چند بر به دلیل دسترسی بهتر به نور و امکانات بیشتر، معمولاً قیمت بالاتری دارند. در این خانه‌ها، نه تنها شمالی یا جنوبی بودن، بلکه شرقی و غربی بودن بنا نیز تاثیرگذار است.

در ساختمان‌های جدید که معمولاً چند واحد در هر طبقه دارند، جهت‌گیری ساختمان اهمیت کمتری دارد. اما واحدهایی که به سمت حیاط و دور از خیابان قرار دارند، مزیت بیشتری نسبت به دیگر واحدها دارند و این مزیت بر قیمت آن‌ها تاثیرگذار است.

☑️ نقشه جغرافیایی خانه‌های شمالی و جنوبی

نحوه قرارگیری خانه در جهت جغرافیایی از مهم‌ترین نکاتی است که در ساخت یا خرید خانه باید به آن دقت شود. قدیمی‌ها وضعیت خانه‌ها را بر اساس گرما و سرمای دریافتی، و همچنین بر اساس باد و نور دریافتی، می‌ساختند.

☑️ آب و هوای خانه

جهت قرارگیری خانه بسیار مهم است، زیرا روی آب و هوای داخلی و گرما و سرمای آن تأثیر دارد به عنوان مثال، خانه‌های جنوبی به هوای آزاد بیشتری دسترسی دارند. خانه‌های شمالی و جنوبی در تابستان و زمستان تعادل دمایی بهتری دارند، در حالی که خانه‌های غربی و شرقی در تابستان گرم‌تر و در زمستان سردتر هستند.

☑️ نورگیری خانه

جهت خانه تأثیر مستقیمی بر نورگیری آن دارد هرچه خانه نور بیشتری دریافت کند، سریع‌تر گرم می‌شود و هرچه نور کمتری دریافت کند، دیرتر گرم می‌شود. این مسئله در زمستان که نیاز به گرما بیشتر است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و برعکس، در تابستان که نیاز به خنکی و سرما داریم، کمتر تابیدن خورشید به خانه باعث خنک‌تر ماندن آن می‌شود. به همین دلیل، خانه‌های شمالی و جنوبی در فصول مختلف و در تنظیم گرما و سرما عملکرد بهتری نسبت به خانه‌های شرقی و غربی دارند.

در مناطق سردسیر، معمولاً خانه‌های جنوبی ساخته می‌شوند و در مناطق گرمسیر، خانه‌های شمالی بیشتر مورد علاقه هستند.

نمای بیرونی آپارتمان سنگی یک نمونه آپارتمان شمالی 8456836


🌇 خرید واحد مسکونی آپارتمان

هنگام خرید واحد مسکونی در آپارتمان، باید به چند نکته اساسی توجه کنید امکانات خانه از یک طرف و نقشه و ساخت آن از طرف دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که گفته شد، در یک خانه، جهت طراحی شمالی، جنوبی، شرقی یا غربی بودن بسیار تأثیرگذار است. بنابراین، ابتدا باید به محل قرارگیری واحد مسکونی دقت کنید.

اگر جهت خانه شما به گونه‌ای باشد که دائماً نور خورشید در آن بتابد، در تابستان دچار مشکل خواهید شد. همچنین، اگر بخواهید در طول روز استراحت کنید، پیدا کردن محلی با نور کم در خانه دشوار می‌شود. این‌ها تنها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است در هنگام خرید خانه با آن مواجه شوید.

سایر نکات خرید واحد آپارتمان شمالی و جنوبی

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آیا خانه شما نزدیک خیابان است یا دور از آن؟ خانه شمالی به حیاط ختم می‌شود یا جنوبی؟ مستقیماً با خیابان یا کوچه سر و کار دارد؟ همان‌طور که می‌دانید، خانه‌های شمالی به دلیل اینکه به حیاط ختم می‌شوند، از سر و صدای خیابان دور هستند. اما اگر طراحی درستی نداشته باشند، ممکن است مجبور شوید مدام سر و صدای خیابان یا کوچه را تحمل کنید.

در خیابان‌ها و شهرهای شلوغ، معمولاً واحدهای بالاتر خواهان بیشتری نسبت به طبقات نزدیک به زمین دارند، زیرا سر و صدای خیابان در این واحدها کمتر شنیده می‌شود. از طرفی، نور مناسب باعث می‌شود تا گیاهان شما همیشه شاداب باشند و رشد کنند. اما باید تصمیم بگیرید که آیا حاضر هستید این مزیت را بپذیرید و از واحدهای خنک جنوبی بی‌بهره باشید.

اگر به دنبال خرید واحد آپارتمان در ساری و دیگر شهر های مازندران هستید، توجه به این نکات می‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند. با دقت به جزئیات و مشاوره با کارشناسان می‌توانید خانه‌ای مناسب با نیازها و سلیقه خود پیدا کنید.

نمای بیرونی خانه کلنگی در کنار محوطه سازی سرسبز در شمال 69849775

نقشه خانه شمالی و جنوبی 485936897


📚 سخن نهایی

برخی معتقدند که با استفاده از پنجره‌های دوجداره و جلوگیری از عبور گرما و سرما، جهت‌گیری شمالی یا جنوبی ساختمان تأثیر چندانی بر خنکی یا گرمی خانه ندارد. همچنین، پیشرفت‌های سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به حدی رسیده که تنها با تنظیم دما، می‌توان به راحتی دمای مطلوب را ایجاد کرد.

با این حال، عده‌ای دیگر بر این باورند که استفاده از این سیستم‌ها و تکنولوژی‌ها هزینه و انرژی زیادی مصرف می‌کند و در درازمدت به طبیعت آسیب می‌رساند. آن‌ها معتقدند که باید با طراحی بهتر و انتخاب صحیح جهت ساختمان، کمترین انرژی را مصرف کرد و بیشترین بهره را برد. همچنین، هزینه‌های بالای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به صرفه نیست و بهتر است از آن‌ها کمتر استفاده شود.

با توجه به این دلایل، جهت‌گیری ساختمان در انتخاب و ساخت آن بسیار مهم است. با مصرف کمترین انرژی و هزینه، می‌توان آسایش و راحتی را فراهم کرد و به حفظ محیط زیست کمک نمود. انتخاب صحیح جهت ساختمان می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری داشته باشد.

ارسال دیدگاه