نگاهی به طبیعت بکر روستای خورشیدکلا |عکس

28 دی 1401
0 دیدگاه
خورشیدکلا 05646512564

روستا خورشیدکلا 41654141

خورشیدکلا یک روستای بزرگ در دل دامنه های سرسبز البرز در شمال کشور ایران واقع در شهر ساری استان مازندران است. قدمت این روستای بزرگ به قرن ها پیش بر می گردد جایی که محل پادشاهی سلسله های مختلف بر ایران بوده است. این روستا از نظر امکانات محیطی دارای زمین های بکر جهت انجام فعایت های مختلف در راستای بهبود صنعت گردشگری و حمایت از توریسم های خارجی و داخلی می باشد.

روستای خورشیدکلا مانند اکثر روستاهای شمال کشور به دنبال موقعیت جغرافیایی عالی خود از مواهب بسیاری بهره مند است مواهبی که هر کدام به عنوان یک مغناطیسم در جهت ربایش مسافران به خوبی عمل می کنند.

ویو روستای سرسبز خورشیدکلا 468484847
“ویو روستای سرسبز خورشیدکلا”

طبیعت خورشیدکلا

طبیعت منحصربه فرد این منطقه و وجود شالیزارهای سرسبز باعث افزایش کیفیت پوشش گیاهی این منطقه شده است. هنگام ورود به این روستا آن چیزی که چشم ببینده را به خود جلب می کند طیف رنگ سبزی است که بر منطقه خورشیدکلا پادشاهی می کند.

عمده طبیعت خورشیدکلا را جنگل های انبوه این منطقه که بر روی زمین های ناهموار و در کوه ها و دره ها بوده تشکیل داده است، جنگل های که در آن می توان شاهد انواع گوناگون درخت با برگ ها و ظواهر مختلف بود. البته شاید هنگام جنگل گردی و طی یک مسافت طولانی شاهد درختان یک شکل و یک خانواده بود اما هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم می توانیم گونه های دیگر را نیز مشاهده کنیم.

طبیعت بکر تپه های روستای خورشیدکلا
“طبیعت بکر تپه های روستای خورشیدکلا”

رودخانه، آبشار و چشمه های خورشید کلا

آب عنصری ارزشمند در میان اقوام و ملت های مختلف از ابتدای زندگی بشر تا به اکنون بوده است، بنابراین هر کجا که رودخانه، آبشار و یا چشمه ای وجود داشته باشد قطعا مسافران آن را به عنوان هدف گردشگری خود انتخاب می کنند تا بتوانند با در کنار آب ماندن و نگاه کردن به جریان سیال آب، به یک ارامش و یک حس زیبا دست پیدا کنند.

وجود همه این عوامل در روستایی مانند خورشیدکلا سبب ارزشمندی زمین این منطقه برای ساخت و ساز می شود، ساخت و سازی که عموما با انتخاب یک خانه ویلایی در دل این منطقه کوهستانی ختم می شود، شاید افراد پیش خود به این باور رسیده باشند که سرمایه گذاری در یک منطقه روستایی برباد دادن پول آن هاست اما باید به جرات گفت که این یک باور غلط است زیرا روستایی مانند خورشید کلا که پر از جاذبه و موقعیت های طبیعی عالی برای جذب افراد مختلف بوده و یک فضای عالی برای گذراندن تعطیلات در این بخش مهیا است می تواند یک امتیاز با ارزش تلقی شود.

خورشیدکلا بر اساس امتیازهایی که دارد، ارزش زمین به روز در این منطقه زیاد می شود و بر اساس نزدیکی این منطقه با شهر بزرگ مازندران یعنی شهر ساری موقعیت ویژه ای به دست آورده است. همه این موارد می تواند فضای خورشید کلا را برای یک سرمایه گذاری ایده ال و ساختن یک ویلا با سبک های مختلف هموار کند، به علاوه شرایط آبی و خاک حاصلخیز این منطقه باعث شده که بتوان ویلاهایی ساخت که به ازای زمین و خانه های آن حیاط و درختان آن نیز ارزشمند و حامل آورده مالی برای مالک باشد.

 

 

 

خورشیدکلا، روستایی می باشد از توابع قسمت مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران است. این روستا در دهستان آزادگان قراردارد و براساس سرشماری مرکز آمار کشور‌ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۷۱ نفر (۵۵۴خانوار) بوده ‌می باشد. خورشیدکلا از توابع شهرستان گلوگاه می باشد. این شهرستان در سال 86 از شهرستان بهشهر جداگردید. روستای خورشیدکلا حال بیش تر از 2400 نفر جمعیت دارد.

موقعیت جغرافیایی خورشیدکلا

روستای خورشیدکلا از دهستان کلباد بخش بهشهر شهرستان ساری ، دربین شوسه و راه‌آهن. این دهکده در دشت جای‌دارد. این روستا جزو دهستان آزادگان هست که در قسمت مرکزی شهرستان گلوگاه، استان مازندران در کشور‌ایران است. شهر گلوگاه بعنوان مركز شهرستان گلوگاه در 25 كيلومتري شرق بهشهر جای‌دارد اين شهر در كنار جاده آسفالته سراسري بهشهر – گرگان و راه آهن سراسري تهران – گرگان واقع گردیده‌است.با دقت به نقشه توپوگرافي،‌ اين شهرستان را مي توان به دو بخش كوهپايه اي و جلگه اي تقسيم كرد كه يك سوم از اراضي آن كوهپايه‌اي و جنگلي (كوهستاني) و دو سوم از اراضي آن در محدوده اراضي جلگه اي جای‌دارد. قسمت ساحلي در بخش شمالي شهرستان گسترش دارد و به طور ماسه زار و شوره زار مي‌باشد. قسمت جلگه اي حد فاصل بخش شمالي و كوهستاني واقع گردیده و اكثر روستاهاي پرجمعيت و همچنين شهر گلوگاه و فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي شهرستان در اين پهنه قرار می گیرند.كه در اين بخش 9 روستا استقرار دارد. قسمت كوهستاني اين شهرستان با پوشش جنگلي نمايان می باشد و بيشتر مساحت شهرستان را تشكيل مي دهد كه سكونت گاه ها به طور پراكنده و كم جمعيت مي‌باشد. در اين بخش 16 روستا واقع گردیده است. موقعیت عالی خورشیدکلا افراد بسیاری را برای خرید زمین در خورشیدکلا، خرید ویلا در خورشیدکلا، فروش زمین در خورشیدکلا و فروش ویلا در خورشیدکلا ترغیب کرده است.

آدرس خورشیدکلا:

این روستا جزو دهستان آزادگان هست که در قسمت مرکزی شهرستان گلوگاه، استان مازندران در کشور‌ایران است. شهر گلوگاه بعنوان مركز شهرستان گلوگاه در 25 كيلومتري شرق بهشهر جای‌دارد.

آدرس دقیق روستای خورشیدکلا
برای دسترسی به آدرس دقیق روستای خورشیدکلا روی نقشه کلیک کنید.

طبیعت خورشیدکلا

آب تامینی روستای خورشیدکلا از چشمه و محصولات آن برنج و غلات و مرکبات و صیفی و مختصر ابریشم است. شغل اهالی زراعت و کرباسبافی می باشد. تمام این موارد افراد بسیاری را برای خرید زمین در خورشیدکلا، خرید ویلا در خورشیدکلا، فروش زمین در خورشیدکلا و فروش ویلا در خورشید کلا ترغیب کرده است. روستای خورشیدکلا نهایت زیبایی و دلنشینی می‌باشد. دارنده آب و هوای عالی و معتدلی با جنگل های بسیار زیبا و انبوهی می‌باشد که به همین دلیل مورد توجه و استقبال بسیاری از هموطنان ما در تمام نقاط کشور‌ایران قرار گرفته می باشد. شما عزیزان سالانه بخصوص در بهار و فصل تابستان می‌توانید به‌این منطقه زیبا سفر نمایید و از هرجای این ناحیه زیبا دیدن فرمایید و در انجا چند روزی یا این که حتی ماه ها سپری کنید و لذت ببرید.

نمایی از طبیعت روستای خورشیدکلا 8418541854
“سکوت و آرامش روستای بکر خورشیدکلا”

آیین خورشیدکلا

آئین سحرخوانی در ماه مبارک رمضان بین ایرانیان مشترک می باشد ولی با دقت به پهناوری کشور‌ایران اسلامی و داشتن اقوامی متفاوت بافرهنگ‌ها و پیشینه‌ی تاریخی خاص، در هر استان و منطقه‌ای این آئین کمی گوناگون برگزار می شود. مردم مازندران هم با آداب و رسوم برگرفته از تاریخ دیرین خویش، این آئین را برگزار می‌کردند البته امروزه با ورود رسانه‌های صوتی و تصویری کم‌رنگ شد‌ه‌است. در روستای خورشیدکلا نیز این آیین در گذشته هم برگزار می شد، اشخاص خوش‌صدا و مناجات‌خوان و مداح اهل بیت، قبل از سحر در کوچه‌های روستا می‌چرخیدند و با صدای دلنشین سحرخوانی می‌کردند؛ هرچند امروز خودشان نیستند البته صدای آنها هنوز در گوش پیرمردان و پیرزنان خورشیدکلا می‌باشد. سحرخوانان با داشتن فانوسی بر دست در کوچه‌های بدون نور روستا می‌گشتند و عاشقانه و بی‌ریا سحرخوانی می‌کردند.

آیین  خورشیدکلا:

در آیین سحرخوانی  افراد خوش صدا قبل از سحرگاه در کوچه های روستا میچرخیدند و سحرخوانی میکنند

آیین سحرخوانی از آداب روستای خورشیدکلا 6854854
“حس و حال ناب ماه مبارک رمضان با سحرخوانی در سحرگاه”

سوغات خورشیدکلا

سوغات شمال در کنار تفریحاتی مثل نشستن در کنار ساحل و ماجراجویی در دل جنگل‌های انبوه از بزرگ‌ترین لذت‌های مسافرت به شمال می باشد. سوغات خورشیدکلا هم شامل تمام سوغات شمال می باشد. البته که تک تک شهرهای کشور‌ایران سوغات خاص خودشان را دارند البته اطمینان فرمایید سوغات شمال یک چیز دیگر می باشد. از خوراکی‌های بینظیر  مانند زیتون و رب انار و شیرینی‌های خوشمزه از  کلوچه و رشته خشکار معروف گرفته تا انواع و اقسام حلوا و نان محلی تا انواع غذاهای گوناگون که در هر بخش و شهر متفاوت شمال، تنوع خاص خودش را دارد. جدا از صنعت های دستی گیلان و مازندران سوغات شمال مثل خرید مربای شقاقل یا این که چای تازه برداشت لاهیجان و روغن زیتون رودبار از مهم‌ترین سوغات شمال می باشند.

سوغات خورشیدکلا:

زیتون، رب انار ، کلوچه ، شیرینی‌های خوشمزه مثل کلوچه و رشته خشکار معروف گرفته تا انواع و اقسام حلوا و نان محلی مربای شقاقل ،چای، روغن زیتون رودبار

زیتون، رب انار و کلوچه از سوغات لذیذ خورشیدکلا
“زیتون، رب انار و کلوچه از سوغات لذیذ روستا خورشیدکلا”
چای، نان محلی، حلوا و روغن زیتون رودبار از سوغات محبوب روستای خورشیدکلا
“چای، نان محلی، حلوا و روغن زیتون رودبار از سوغات محبوب روستای خورشیدکلا”

ارسال دیدگاه