انواع کلاهبرداری ملکی | دیگر گول کلاهبرداران را نخورید🧛❌| مجازات کلاهبرداری

27 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
کلاهبرداری از طریق ثبت ملک غیر، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 156845

هر روز افراد زیادی قربانی انواع کلاهبرداری‌ عجیب می‌شوند و سرمایه خود را از دست می‌دهند. کلاهبرداری یکی از جرایم رایج است که یکی از انواع آن، کلاهبرداری ملکی می‌باشد. کلاهبرداری ملکی به عنوان یکی از مشکلات روز جامعه مطرح است و علت آن به مشکلات اخلاقی و اقتصادی برمی‌گردد. اگر می‌خواهید با انواع کلاهبرداری ملکی و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شوید، با ویلا ساری همراه باشید.


🎩 9 مورد از انواع کلاهبرداری ملکی

1. کلاهبرداری با دفاتر املاک جعلی

یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در معاملات ملکی، استفاده از دفاتر املاک جعلی است. در این روش، کلاهبرداران ابتدا یک دفتر اجاره می‌کنند و خود را به عنوان مشاوران املاک معرفی می‌کنند. این افراد برای جلب مشتری، قیمت ملک را بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن اعلام می‌کنند و با جلب مشتری، آن ملک را همزمان به چند نفر می‌فروشند.

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، پیشنهاد می‌کنیم هنگام مراجعه به دفاتر املاک، از اصالت پروانه کسب اطمینان حاصل کنید و هرگز با دفاتری که مجوز رسمی ندارند، معامله نکنید.

کلاهبرداری با دفاتر املاک جعلی یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 156151465

2. کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک

یکی از جرایم رایج در حوزه مسکن، کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک است که به اشکال مختلف انجام می‌شود:

  1. اجاره یا رهن یک ملک به چند نفر به‌صورت هم‌زمان
  2. اجاره یا رهن ملک با وکالت‌نامه جعلی یا منقضی شده
  3. اجاره یا رهن ملک با استفاده از سند رسمی جعلی
  4. کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک از طریق اینترنت

کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 15615314

3. کلاهبرداری با استفاده از اسناد جعلی، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی

یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در معاملات ملکی، استفاده از اسناد جعلی است. برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، ضروری است قبل از امضای هرگونه قولنامه، با فردی که در این زمینه تخصص و تجربه دارد مشورت کنید. بسیاری از افراد بدون بررسی کد رهگیری اسناد، مبلغی را به حساب این کلاهبرداران واریز می‌کنند و در نتیجه، قربانی این نوع کلاهبرداری می‌شوند.

فرض کنید فردی قصد خرید ویلا در ساری دارد برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری، پیشنهاد می‌کنیم کد رهگیری سند را از طریق سامانه‌ ثبت معاملات املاک کشور بررسی کنید تا از صحت اطلاعات سند اطمینان حاصل کنید. همچنین در هنگام معامله، باید خریدار و فروشنده از وضعیت سند آگاهی کامل داشته باشند و هویت آنها تأیید شود.

کلاهبرداری با استفاده از اسناد جعلی، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 1561515

4. کلاهبرداری از طریق فروش املاک در رهن بانک

یکی دیگر از روش‌ها و انواع کلاهبرداری ملکی، فروش املاکی است که در رهن بانک قرار دارند. شاید بپرسید چرا فروش ملکی که در رهن بانک است، کلاهبرداری محسوب می‌شود. بر اساس مقررات قانون ثبت اسناد و املاک، هرگونه نقل‌وانتقال املاک باید توسط اسناد رسمی انجام شود. طبق این قانون، تنها فردی که دارای سند رسمی است مالک محسوب می‌شود؛ بنابراین، کسی که فقط مبایعه‌نامه یا قولنامه دارد، در برابر دارنده سند رسمی مالک شناخته نمی‌شود.

این قانون باعث کاهش تعداد پرونده‌های کلاهبرداری ملکی شده است. اگر کسی بخواهد خانه‌اش را بفروشد، باید پس از انعقاد مبایعه‌نامه، به همراه خریدار در دفترخانه حضور یابد و سند ملک را به نام خریدار منتقل کند. در این مرحله، سردفتر پیش از ثبت سند، استعلام‌های لازم را از اداره ثبت دریافت می‌کند. اگر ملک در رهن بانک باشد یا به دلایل دیگر قابل نقل‌وانتقال نباشد، سردفتر از تنظیم سند رسمی خودداری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن مبایعه نامه چگونه است؟

در این نوع کلاهبرداری، فرد متقلب به خریدار نمی‌گوید که ملک در رهن بانک است پس از تنظیم مبایعه‌نامه و دریافت وجه معامله، کلاهبردار ناپدید می‌شود. خریدار وقتی متوجه می‌شود که فروشنده نمی‌تواند سند رسمی ملک را منتقل کند، به دادگاه مراجعه می‌کند و در آنجا درمی‌یابد ملکی را از یک فروشنده متقلب خریده که در رهن بانک و جزو اموال بانک است.

فرض کنید فردی قصد خرید خانه ویلایی در نکا دارد او با یک فروشنده ملاقات می‌کند که ویلایی را با قیمت مناسب پیشنهاد می‌دهد معامله انجام می‌شود و مبایعه‌نامه تنظیم می‌گردد. چند هفته بعد، هنگامی که خریدار برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که ویلا در رهن بانک است و قابل انتقال نیست. فروشنده متقلب نیز ناپدید شده و خریدار تازه متوجه می‌شود که قربانی کلاهبرداری شده است. با این اقدام، خریدار باید از طریق دادگاه اقدام کند تا شاید بتواند به حق خود برسد.

برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی، حتماً پیش از خرید هر ملکی، استعلام‌های لازم را از وضعیت حقوقی و سندی ملک انجام دهید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

کلاهبرداری از طریق فروش املاک در رهن بانک، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 25615634

5. کلاهبرداری با وعده وام بانکی، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی

یکی از روش‌های دیگر کلاهبرداری در حوزه املاک، ارائه وعده‌های وام بانکی است. بسیاری از افراد به دنبال دریافت وام با سند ملکی هستند و وعده‌های وام مسکن با سود کم توجه زیادی را جلب می‌کند. شاید شما نیز شنیده باشید که کلاهبرداران با ایجاد آگهی در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وعده وام‌های با سود کم را به افرادی که قصد خرید ملک دارند، می‌دهند و توجه آنها را به خود جلب می‌کنند.

برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی، شما باید سایت رسمی آن شرکت را بررسی کنید و سپس به بانک مورد نظر مراجعه کرده و از صحت این موضوع اطمینان حاصل کنید.

کلاهبرداری با وعده وام بانکی، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 1526354165

6. کلاهبرداری در فروش ملک‌های نیمه‌ساز، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی

این روزها کلاهبرداری از طریق فروش املاک نیمه‌ساز یکی از روش‌های مورد علاقه شیادان است. فروش آپارتمان‌ها، باغ‌ها و ویلاهای در حال ساخت به افراد بی‌اطلاع، یکی از شگردهای کلاهبرداران است که گاه خود را به عنوان متصدی بنگاه مشاور املاک معرفی می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که کلاهبردار از چه روشی برای اقناع مشتری استفاده می‌کند؛ مهم این است که در اغلب موارد یک ساختمان نیمه‌کاره را به خریدار نشان می‌دهد. از آنجایی که املاک در حال ساخت و نیمه‌کاره قیمت کمتری دارند یا می‌توان آنها را به‌صورت اقساط خریداری کرد، این نوع ملک‌ها گزینه‌ای مطلوب برای فریب خریداران به شمار می‌آیند. پس از جلب رضایت مشتری، مبایعه‌نامه‌ای تنظیم می‌شود و پس از دریافت بخشی از پول، فروشنده ناپدید می‌شود. در این شرایط، مشتری که روزها در جستجوی فروشنده متقلب است، نتیجه‌ای نمی‌گیرد.

برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی، نباید به بازدید از املاک در حال ساخت اکتفا کنید؛ بلکه باید تمامی استعلام‌های لازم را پیش از هرگونه خرید ملک انجام دهید.

کلاهبرداری در فروش ملک_های نیمه_ساز، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 215615316

7. کلاهبرداری از طریق ثبت ملک غیر

کلاهبرداری از طریق ثبت ملک غیر، یکی از جرایم شایع در حوزه املاک است که در این حالت، افراد با استفاده از تقلب و خلاف‌قانونی، سعی در ثبت ملک به نام خود یا دیگران دارند. در قوانین ثبت اسناد و املاک، مواد مختلفی وجود دارد که این نوع از کلاهبرداری را تعریف و مجازات‌های آن را تعیین می‌کنند.

فرض کنید فردی به نام “علی” قصد خرید یک ویلا در خورشید کلا را دارد او با یک فرد متقلب توافق می‌کند که ویلا را به نامش ثبت کند. این فرد، با استفاده از تقلب و خلاف‌قانونی، ویلا را به نام علی ثبت می‌کند، در حالی که واقعاً مالک اصلی این ویلا فرد دیگری است. پس از انجام معامله، علی متوجه می‌شود که ویلا به نام او ثبت شده است، اما در واقع او مالک معتبری نیست و مالکیت ویلا در دست فرد دیگری است که ممکن است حتی اطلاعی از این معامله نداشته باشد.

این مثال نشان می‌دهد که چگونه افراد با استفاده از تقلب و خلاف‌قانونی، تلاش می‌کنند ملکی را به نام خود یا دیگران ثبت کنند و از این طریق به دست آوردن مالکیت غیرمشروع املاک می‌پردازند. این عمل به‌طور قاطعانه تحت مجازات قرار دارد و قانون برای پیگیری و مجازات افراد متخلف در این زمینه تعیین شده است.

کلاهبرداری از طریق ثبت ملک غیر، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 156845

8. کلاهبرداری در ملک مشاع

ملک مشاع، ملکی است که بین دو یا چند نفر به اشتراک گذاشته شده است در این حالت، تمامی شرکای ملک مالک آن محسوب می‌شوند و هیچ‌یک از آنها مالک تمام ملک نیستند. قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها مانند پشت‌بام، راه‌پله و آسانسور، نمونه‌هایی از املاک مشاع هستند. اگر یکی از شرکای ملک مشاع، با اعمال فریبکارانه، علاوه بر سهم خود، سهم سایر شرکا را نیز به فرد دیگری بفروشد، مرتکب کلاهبرداری ملکی شده است.

برای درک بهتر، فرض کنید فردی قصد خرید آپارتمان در جویبار را دارد او با یکی از شرکای مالک مشاع آپارتمان قرارداد می‌بندد. این شریک با استفاده از فریبکاری، نه‌تنها سهم خود، بلکه سهم سایر شرکا را نیز به این خریدار می‌فروشد. خریدار پس از معامله و پرداخت وجه، متوجه می‌شود که مالکیت آپارتمان به‌طور کامل به او تعلق ندارد و سایر شرکا نیز مالکیت دارند. در این شرایط، خریدار باید اقدام به شکایت کیفری کند و مراحل قانونی را برای بازپس‌گیری حقوق خود طی کند.

9. کلاهبرداری فروش ملک به چند نفر

یکی از کلاهبرداری‌های رایج در کشور، فروش یک ملک به چند نفر است در این نوع کلاهبرداری، مجرم با توسل به فریبکاری، یک ملک را به چندین نفر می‌فروشد. این کار ممکن است به‌طور هم‌زمان یا با فاصله زمانی انجام شود.

کلاهبرداری فروش ملک به چند نفر، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی 15635


🔴 جرم کلاهبرداری ملکی

کلاهبرداری ملکی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد کلاهبردار با فریب و نیرنگ، دارایی افراد را از آنها می‌گیرد. در این نوع کلاهبرداری، ناآگاهی از قصد مجرم و رضایت قربانیان اساس جرم را تشکیل می‌دهد. جرم کلاهبرداری ملکی با دو عنصر قانونی: فریب افراد و استفاده از روش‌های متقلبانه انجام می‌شود.

در کلاهبرداری ملکی برخلاف سرقت، افراد با رضایت کامل دارایی‌های خود را به کلاهبرداران می‌دهند. این شرایط زمانی پیش می‌آید که مجرم، خریداران ملک را فریب داده و از اعتماد آنها سوءاستفاده می‌کند. بنابراین، اثبات جرم این افراد دشوار است. مجازات کیفری جرم کلاهبرداری با توجه به نوع آن تعیین می‌شود. قانون کشور ما جرم کلاهبرداری را به دو نوع کلاهبرداری مشدد و ساده تقسیم می‌کند.  برخی نمونه‌های جرم کلاهبرداری ملکی عبارتند از:

  1. انتقال و فروش مال غیر: چه منافع مال غیر باشد و چه مالکیت ملک.
  2. استفاده از روش‌های متقلبانه: مانند تبانی سردفتر و مشتری برای امضای سند انتقال ملک به جای سند وکالت.
  3. سوءاستفاده از امین بودن: اگر امین ملکی تقاضای ثبت ملک به نام خود کند، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.
  4. واگذاری مجدد ملک: اگر فردی، ملکی را که قبلاً واگذار کرده یا در زمان درخواست ثبت، مالک آن بوده، مجدداً به دیگری منتقل کند و همچنان خود را مالک معرفی کند، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

جرم انواع کلاهبرداری ملکی 156416541


⛓️ مجازات انواع کلاهبرداری ملکی

کلاهبرداری ملکی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و افراد مرتکب باید طبق قانون مجازات شوند. ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری بیان می‌کند که هر فردی با روش‌های مختلف کلاهبرداری اقدام به دریافت مال یا اسناد کند یا مال دیگری را بدزدد، مرتکب جرم شده است.

مجازات این افراد شامل رد مال به صاحب آن، یک تا هفت سال حبس، پرداخت معادل مالی که از فرد گرفته شده، و جزای نقدی می‌شود. اگر با مشکل کلاهبرداری ملکی مواجه شدید، باید در سریع‌ترین زمان اقدام به شکایت کنید و شکواییه تنظیم کنید.

مجازات انواع کلاهبرداری ملکی 15643541

ارسال دیدگاه