دریاچه الندان | آدرس دقیق +عکس و جاذبه های اطراف

25 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه

دریاچه الندان ساری، که به زبان بومیان نیز با نام “آب‌بندان پله ازنی” شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته در استان مازندران است.

آب این دریاچه زیبا و طبیعی تنها توسط بارش‌های جوی، برف و باران تأمین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در تشکیل آن دخیل نیست. یکی از ویژگی‌های خاص آن، تغییرات مساحت دریاچه در فصول با بارش فراوان و کم باران را نشان می‌دهد. مساحت آن از ۱۷ هکتار در فصول کم‌باران به ۳۰ هکتار در فصول با بارش زیاد افزایش می‌یابد و آب برای شالیزارهای اطراف را تأمین می‌کند. آب این دریاچه تنها توسط بارش‌های آسمانی تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به سوی آن جریان ندارد.

درختان سرسبز در اطراف دریاچه الندان 7844555
انعکاس ابرها در ردیاچه الندان پوشش سر سبز در اطرافش

قدمت دریاچه الندان

قدمت دریاچه الندان ساری به دوره کواترنری زمین‌شناسی و عصر نوزیستی بشر، که به حدود ۲.۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد، مربوط می‌شود.

آب بندان پلی ازنی در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ هجری شمسی با شماره ۲۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

قدمت دریاچه الندان: 2.5 میلیون سال پیش

آدرس دریاچه الندان

این دریاچه در نزدیکی ازنی و منطقه جنگلی پله الندان واقع در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد و نامش از این روستا گرفته شده است.

روستای ازنی در بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار گرفته است و فاصله آن از شهر ساری حدود ۶۵ کیلومتر و از کیاسر حدود ۲۰ کیلومتر است. آن در دامنه کوهی به نام ازنی کوه قرار دارد و مختصات جغرافیایی آن حدوداً 53 درجه و 25 دقیقه و 2 ثانیه شرقی و 36 درجه و 14 دقیقه و 14 ثانیه شمالی است. ارتفاع آن نیز حدوداً ۱۲۰۰ متر از سطح دریا میباشد و در جاده ساری-سمنان (جاده کیاسر) قرار دارد.

آدرس دریاچه الندان:

مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

آدرس دقیق دریاچه الندان 49685489645
برای دسترسی به آدرس دقیق دریاچه الندان روی نقشه کلیک کنید.

 

مسیر دسترسی به دریاچه الندان

با عبور از تقریباً ۶۰ کیلومتر از شهر ساری در جاده کیاسر، به یک پمپ بنزین می‌رسید که در سمت راست آن تابلوی الندان قرار دارد. این جاده در این سمت تا حدود ۷ کیلومتر (تا روستای ازنی) به صورت آسفالت می‌باشد و پس از آن باید راه خاکی را تا آب‌بندان پله ازنی (که فاصله آن حدود ۱٫۵ کیلومتر است) طی کنید؛ این راه در نهایت به دریاچه الندان ساری منتهی می‌شود.

تفریحات دریاچه الندان

  • قایقرانی
  • پیاده روی
  • ماهیگیری
  • شنا
  • کوهنوردی

جاهای دیدنی دریاچه الندان

آب بندان پلی ازنی، علاوه بر زیبایی بی‌نظیر خود، مناطق دیدنی فراوانی را در اطراف خود جای داده است که بازدید از هر یک از آنها به رویت دنیایی از زیبایی و جذابیت می‌انجامد.

از جمله جاهای دیدنی در اطراف الندان، می‌توان به جنگل‌های انبوه پله، اندون، رودخانه لاکبار، قله زیبا و تاریخی ازنی کوه، مارقله یا مرقله و آبشار اَ فروشونه اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی دریاچه الندان:

جنگل‌های انبوه پله، اندون، رودخانه لاکبار، قله زیبا و تاریخی ازنی کوه، مارقله یا مرقله و آبشار اَ فروشونه

جنگل انبوه در اطراف دریاچه الندان 4772122
پوشش درختان انبوه و سرسبز دراطراف دریاچه الندان

امکانات رفاهی دریاچه الندان

با توجه به منطقه‌ای که دریاچه الندان کیاسر در آن قرار دارد، امکانات متعدد وجود دارد، اما به محدودیت‌هایی نیز خورده است که تنها نیازهای گردشگران را پوشش می‌دهد. از جمله امکانات موجود در این مکان، سرویس‌های بهداشتی است که اگرچه نمی‌توان انتظار استاندارد و پاکیزگی بالا را از آن داشت، اما در دسترس است. در اطراف روستا همچنین سوپرمارکت‌ها یا بوفه‌هایی دیده می‌شود که برخی از نیازهای بازدیدکنندگان را تأمین می‌کند.

وجود قایق موتوری و پدالی نیز به عنوان امکانات تفریحی در دریاچه الندان وجود دارد که امکان قایقرانی و لذت بردن از مناظر زیبای اطراف دریاچه را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و لحظات رویایی و لذت‌بخشی را به آنها هدیه می‌دهد.

چند آتلیه عکاسی نیز در نزدیکی دریاچه موجود است که گزینه‌ی مناسبی برای عکسبرداری زیبا و منحصربه‌فرد، به‌ویژه برای جوانان عروس و داماد، محسوب می‌شود.

امکانات دریاچه الندان:

سرویس بهداشتی، سوپرمارکت، قایق موتوری، آتلیه عکاسی

قایق موتوری در دریاچه الندان 4123322
قایق ساکن در ریاچه الندان

دریاچه الندان در فصل های مختلف 

سفر به آب بندان پلی ازنی در فصل بهار بسیار لذت‌بخش خواهد بود. علاوه بر فصل بهار، دریاچه الندان در سایر فصل‌ها نیز جذابیت‌های خاص خود را داراست. حتی در صورت کم‌آبی و کاهش بارش‌های برف و باران، دریاچه الندان همچنان زندگی می‌کند. موقعیت جغرافیایی این دریاچه باعث می‌شود که آب‌های برف و باران به داخل آن سرازیر شوند. خاک دریاچه نیز جلوی نفوذ آب به زیرزمین را می‌گیرد و باعث می‌شود آب بیشتری در این منطقه ذخیره شود.

در صورت سفر به این منطقه در بهار، می‌توانید در کنار دریاچه گیاهان دارویی متنوعی را کشف کنید. عطر گیاهان و گل‌های این منطقه، آرامش و آسایش ویژه‌ای را ایجاد می‌کنند. همچنین، در این منطقه می‌توان گل‌های بنفشه و پیازچه وحشی را به میزان زیادی یافت. منظره درختان سبز در آبی که شفاف و آیینه‌ای است، شبیه یک نقاشی فوق‌العاده است.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه الندان”

گل های بنفشه و پیازچه وحشی

درختان سرسبز در اطراف دریاچه الندان 742133333
پوشش درختان بلند و سرسبز در اطراف دریاچه الندان

آب بندان پلی ازنی در فصل زمستان و پاییز نیز شما را مبهوت می‌سازد. همانطور که هوا سردتر می‌شود و فصل زمستان فرا می‌رسد، اردک‌های وحشی این منطقه را به عنوان خانه‌ی خود انتخاب می‌کنند و تصویر زیباتری از دریاچه الندان را در چشمانتان به نمایش می‌گذارند. همچنین در فصل پاییز، با نزدیک شدن به دریاچه الندان، درختان ازگیل، تلکا و ولیک، توجه شما را به خود جلب می‌کنند و فضایی پاییزی و رمانتیک را در اطراف دریاچه به ارمغان می‌آورند و آن را بسیار زیبا می‌سازند.

در اطراف این دریاچه، یک رودخانه نیز وجود دارد که به دلیل عدم سکونت انسانی در این منطقه، آبی تمیز و قابل استفاده را به ارمغان می‌آورد.

درختان اطراف دریاچه الندان در پاییز:

درخت ازگیل، تلکا و ولیک

دریاچه الندان 4212222
پوشش سرسبز در اطراف دریاچه الندان

جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان

  • روستای الندان (الندون)
  • مرقله (مارقلعه)
  • آبشار سنگ لوه
  • روستای ازنی
  • قلعه تاریخی ازنی
  • جنگل‌های انبوه پله
  • آبشار اوپاش پاش

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

آب بندان پلی ازنی در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد؛ اما توصیه می‌شود در ترتیب اول، فصل تابستان را برای سفر به این منطقه شگفت‌انگیز انتخاب نکنید. چراکه در تابستان، گرما به اوج خود می‌رسد و تحمل هوای گرم و خشک شهرهای شمالی کشور چالشی است.

بارش‌های پیوسته و سرمای هوا در فصل زمستان می‌تواند لذت کمپینگ و بهره‌برداری از طبیعت زیبای اطراف را تا حدی کاهش دهد. گاهی اوقات در فصل‌های سرد، آب دریاچه یخ می‌زند و اگرچه این صحنه جذابیت خاصی دارد، اما سرما و یخبندان سایر فعالیت‌های تفریحی را محدود می‌کند. با این حال، برخی افراد به دلیل زیبایی سطح منجمد دریاچه و تماشای مهاجرت اردک‌های وحشی، فصل زمستان را برای سفر به این منطقه توصیه می‌کنند.

اوج زیبایی و آرامش دریاچه الندان در فصل‌های بهار و پاییز قابل تجربه است. هوای تازه و شاداب بهار، بارش‌های دلپذیر بهاری، درختان سبز و دریاچه‌ای که به لطف بارش‌های مداوم، پر آب است، تصویری جذاب و شگفت‌انگیز از این منطقه زیبا را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان:

بهار

 

ارسال دیدگاه