روستای آبچین کجاست؟ | عکس+ رسمو رسومات و غذاهای محلی

2 دی 1401
0 دیدگاه
روستای آبچین 6464646846846

همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری و نعمت داشتن ویلایی شمالی، خرید ویلا در روستاها بود که در این مطلب قصد داریم از روستای آبچین، یکی دیگر از روستاهای نکا سخن بگوییم .ادامه مطلب را از دست ندهید.

گذری از روستای آبچین:

آبچین،روستایی بکر و سرسبز از خطه مازندران در بخش هایی از توابع هزارجریب، دهستان زارم رود و در 35 کیلومتری شهر نکا رخ نمایی میکند.

روستایی قدیمی بالغ بر 300 سال قدمت که با دست و دلبازی زیبایی خود را در معرض نمایش قرار داده است تا مکانی باشد برای گذراندن تعطیلات. اگر یک بار مهمان این روستای خوش آب و هوا باشید در دام آن افتاده و هرسال بساط تعطیلاتتان را در آنجا برپا میکنید.

حضور مردمان بومی در روستای قدیمی آبچین
“حضور مردمان بومی در روستای قدیمی آبچین”

رسم و رسومات مردمان روستای آبچین

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم این منطقه با علم و دستجات عزاداری به گلزار شهدا می‌روند و با خواندن نوحه و فاتحه، از شهدا و گذشتگان این دیار یاد می‌کنند.
در روستاهای این منطقه، همواره رسومات قدیمی رعایت می‌شود و در روزهای عزاداری، روستاها به دو گروه تقسیم شده و هر دو گروه با هم، سنت اجداد خود را با زیباترین برنامه‌ها و عزاداری‌هایی که برای حسین (ع) و یارانش طراحی شده، ادامه می‌دهند و در عین حال، به برقراری صله‌رحم نیز اهمیت می‌دهند.

در روز نهم ماه محرم، هیئت عزاداران روستای سوته خیل با همراهی دروازه‌بانان عزیمت خود را به سوی میدان عزای امام حسین (ع) آغاز می‌کنند. پس از ادای احترام به شهدای روستا، به سمت روستای همسایه ابچین حرکت می‌کنند و در آغوش عزاداران این روستا با استقبالی گرم مواجه خواهند شد. با دسته‌روی و سینه‌زنی، حس تاسوعا و عاشورا در دل همه زنده می‌شود و در همدیگر قوت می‌گیرند.

"ادای رسم عاشورا تاسوعا در روستای آبچین"
“ادای رسم عاشورا تاسوعا در روستای آبچین”

غذاهای محلی روستای آبچین

  • نان محلی
  • تخم مرغ محلی
  • دون ترشی
  • کئی پلا
  • آش کدو
  • اسپناساک
  • کئی پلا یا کدو پلو
  •  خورشت اسفناچ
خورشت اسفناج 49684964
“خورشت اسفناج از غذاهای محبوب روستای آبچین”

روستاهای اطراف آبچین:

در شمال روستای آبچین، روستای ملاخیل و جنوبش روستای سورک  قرار گرفته در حالی که شرق و غرب آن به ترتیب روستای ازرگ و رودبار و روستای زنگت سفلی واقع شده است که هرکدام از این روستاها جذابیت خاص خود را  دارند و روستایی ها با هم ارتباط گرم و صمیمانه ای دارند.

وضعیت اقتصادی مردمان آبچین:

متاسفانه در روستای آبچین برخلاف بقیه روستاها به علت کم اب شدن چشمه ها، زمین ها کم آبی می باشد به همین سبب گزینه مناسبی برای فعالیت های کشاورزی که نیازی به آب فراوان دارند نیست و بیشتر مردم به سمت کاشتن جو و گندم و همچنین لوبیا روغنی رو آورده اند

و در زمینه باغداری نیز باز هم باید میوه هایی را انتخاب کنند که نیازمند با آب کمتری می باشد مثل گردو که محصول اصلی این روستا برای امرار معاش است و در رده بندی بعدی میتوان سیر، سیب زمینی، پیاز و لوبیا هم قرار داد.

محصولات کشاورزی و باغداری روستای آبچین:

جو، گندم، لوبیا روغنی،گردو، سیر، سیب زمینی، پیاز و لوبیا

"کشت گندم در گندم زارهای روستای آبچین"
“کشت گندم در گندم زارهای روستای آبچین”

چشمه های این روستا:

درست است که آب چشمه ها کمتر شده اما باز هم چیزی از زیبایی آن کم نمیکند و این چشمه ها هستند که آبچین را این چنین زیبا و بکر کرده اند.جک سر، لاگدونه، واچال و خیمتی از مجموعه چشمه های روستای آبچین محسوب میشود.

چشمه های روستا آبچین:

جک سر، لاگدونه، واچال و خیمتی

جنگل های اطراف روستای آبچین:

و اما جاذبه های دیدنی روستای آبچین به چشمه ها ختم نمیشود.جنگل های اطراف این روستا با بافت گیاهی خاص و جذاب به امتیاز این روستای خوش شانس افزوده است

جنگل های مثل کمربند، توسکالش، الاش، په سر، تنگه و کلبن.

جنگل های اطراف روستای آبچین:

کمربند، توسکالش، الاش، په سر، تنگه و کلبن

جنگل توسکالش در پاییز 6541641641
برگ های خزان زده جنگل توسکالش

بازی های محلی روستای آبچین:

چلیک مارکا: در بازی چلیک مارکا، بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند و برای این بازی نیاز به دو تکه چوب دارند. ابتدا یک گروه چوب کوچک را روی یک گودال قرار می‌دهد، سپس با چوب بزرگ، به زیر چوب کوچک ضربه می‌زند تا آن را به طرف بالا پرتاب کند. بازیکنی که چوب را به فاصله بیشتری پرتاب کند، گروهش را به پیروزی می‌رساند و بازیکنان شکست‌خورده باید به برندگان سواری بدهند.

رزین کا: در بازی رزین کا، وسیله‌ای به شکل حرف y ساخته شده از چوب به کار می‌رود که دو سر آن با یک تکه نوار لاستیکی ارتباط دارد. بازیکن با گذاشتن سنگ روی نوار لاستیکی و کشیدن آن به سمت عقب، سنگ را پرتاب می‌کند تا گنجشک را شکار کند.

ریسمان بازی: ریسمان بازی، یکی از بازی‌های سنتی نمایشی منطقه نکا در استان مازندران است که به خصوص در غرب این استان رایج است. این بازی اکثرا در مراسم‌های عروسی برگزار می‌شود. در این بازی، دو نفر شرکت می‌کنند؛ یک نفر به نام “بند باز” بالای یک ریسمان راه می‌رود، و دیگری به نام “شیطانک” در پایین ایستاده و با حرکات و شکلک‌های خنده‌دار تماشاچیان را سرگرم می‌کند. بند باز با قرار دادن مجمعی بر سرش یا سوار شدن بر روی دوچرخه، روی ریسمان راه می‌رود و شیطانک نیز با نمایش حرکات خنده‌دار، تماشاچیان را به خنده و شادی می‌کشاند. در پایان نمایش، شیطانک بین تماشاچیان می‌چرخد و پول و شیرینی جمع می‌کند، در حالی که از صاحب خانه نیز پول و شیرینی دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه