معرفی چشمه های باداب سورت | عکس + مسیرهای دسترسی

23 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
چشمه-باداب-سورت 5785785785

چشمه‌های باداب سورت، معروف به چشمه‌های رنگی، از جاذبه‌های گردشگری ساری به شمار می‌آیند. این مجموعه چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند، شناخته می‌شود. این جاذبه‌ی طبیعی نه‌تنها زیبایی خاصی دارد بلکه ارزش درمانی بسیار بالایی نیز دارد و در نقاط معدودی از دنیا یافت می‌شود.

چشمه باداب سورت با آب های نیلگون 54211555
چشمه های باداب سورت با آب های نیلگون

معرفی چشمه های باداب سورت

باداب سورت، چشمه‌هایی از جنس تراورتن در استان مازندران هستند که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارند و از جاذبه‌های دیدنی منطقه به حساب می‌آیند. اطراف این چشمه‌ها با درختچه‌های زرشک وحشی پوشیده شده‌اند و رنگ نارنجی آن‌ها به دلیل غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن است که منحصر به فرد می‌باشد. باداب سورت شامل چندین چشمه با آب‌هایی با رنگ، بو، مزه و حجم متفاوت است.

جاذبه طبیعی باداب سورت در ایران، مشابه چشمه‌هایی در پاموکاله ترکیه، ایوان‌های مطبق در نیوزیلند، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، بایشوایتای در چین، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک است.

ریشه نام باداب سورت

باداب به معنای “آب گازدار” و سورت به معنای “شدت اثر” است. در سال ۱۳۸۷، چشمه‌های باداب سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران شناخته شدند. همچنین، در همان سال، این چشمه‌ها به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان سه اثر طبیعی شاخص شناخته شدند. باداب سورت، پس از چشمه پاموکاله در ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. یکی از اهدافی که برای باداب سورت در نظر گرفته شده، کسب عنوان اثر طبیعی بی‌نظیر در سطح جهان است. انتظار می‌رود این اثر به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه پاموکاله ترکیه به عنوان خواهرخوانده شناخته شود.

ریشه نام باداب سورت:

باداب به معنای “آب گازدار” و سورت به معنای “شدت اثر” است.

چشمه پلکانی باداب سورت 5421322
چشمه پلکانی باداب سورت با آب های نیلگون زیبا

چشمه‌های باداب سورت کجاست؟

منطقه‌ی باداب سورت در استان مازندران واقع شده است و دارای چشمه‌های زیبایی است. این منطقه در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت و در میان جنگل‌های سرسبز با درختان سوزنی قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به تپه‌ها و ارتفاعات پوشیده از جنگل، و از جنوب به دره‌های پایین دست می‌رسند. همچنین این منطقه در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها قرار دارد. روستای اروست این منطقه را احاطه می‌کند و غرب آن نیز به این روستا محدود می‌شود.

آدرس چشمه های باداب سورت:

جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت

چشمه های باداب سورت 5421855
منظره ی سرسبز دراطراف چشمه های باداب سورت

مسیر دسترسی به چشمه های باداب سورت

برای رسیدن به روستای اروست، می‌توانید از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. هرچند که جاده‌های استان سمنان با فاصله کمتر، ایمنی بیشتری دارند؛ اما جاده‌های استان مازندران به دلیل زیبایی‌های بیشتر، ترجیح داده می‌شوند.

  • مسیر ۱ : تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، و در نهایت چشمه های باداب سورت
  • مسیر 2 : تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

 

جاده‌ی سمنان – ساری به روستای اروست، کاملاً آسفالت شده است، اما از آنجا به چشمه‌های باداب سورت که حدود یک کیلومتر شرق این روستا قرار دارد، جاده‌ای خاکی می‌باشد.

جاده پاییزی تهران_ساری 54285755
جاده پاییزی تهران _ ساری

 

در هر دو مسیر پس از رسیدن به تلمادره، یک پمپ بنزین و پس از آن یک پاسگاه پلیس وجود دارد. جاده‌ی روبروی این پاسگاه به سمت اروست می‌رود که در طول این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌سر عبور می‌کنید و به یک سه‌راهی می‌رسید که شامل سه خط معروف است (سه‌راهی اروست – مالخواست – باداب سورت).

بعضی از افراد بعد از رسیدن به یک تقاطع، به طور غلط مسیر را انتخاب می‌کنند. یکی از این مسیرها، به سمت چپ و در جاده آسفالتی قرار دارد و پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد. مسیر دیگری نیز در جاده آسفالتی به سمت راست و به روستای مالخواست می‌رود. اما مسیر سوم، که خاکی است و در حریم روستای اروست قرار دارد، به سمت چشمه‌ها می‌رود.

برای رسیدن به چشمه‌ها، شما باید مسیر خاکی سه کیلومتری را طی کنید. پس از طی این مسیر، دو جاده خاکی در سمت چپ با کیفیت یکسان منتهی به چشمه‌ها قرار دارند. یکی از این جاده‌ها، جاده قدیمی و دورتر است و دیگری جدید و خصوصی که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیر اول با جاده خصوصی مواجه می‌شوید، اگر تمایل ندارید می‌توانید به راه خود ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای منتهی می‌شوند که چشمه‌ها روی آن قرار دارند.

برای عبور از جاده خصوصی، باید به سمت چپ جاده‌ی خاکی رفته و پس از طی کردن سه خط به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. در اینجا محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که به همان جاده معدن منتهی می‌شود. برای رسیدن به چشمه‌ها نیز می‌توانید از این جاده استفاده کنید، البته باید پیاده تا چشمه‌ها بروید مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. با وجود معدن سنگ متروکه، باید مواظب ریزش سنگ از بالای کوه باشید، اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است.

پس از طی کردن جاده خاکی سر بالایی و خصوصی، به یک کانکس نگهبانی رسیده که پس از آن ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از این کانکس، چشمه‌ها واقع شده‌اند.

سه راهی باداب سورت 542185755
سه راهی منتهی به باداب سورت

چشمه های باداب سورت چه ویژگی هایی دارند؟

چشمه های باداب سورت، نوعی ژئوپارک هستند و در دوران پلیستوسن و پلیوسن، همزمان با آخرین چین خوردگی البرز شکل گرفته اند. این چشمه ها دو چشمه با آب های متفاوت از نظر حجم، بو، مزه و رنگ هستند. یکی از این دو چشمه، استخری عمیق با قطر ۱۵ متر دارد و آب شور آن، قابل استفاده در فصل تابستان به عنوان آب تنی است. علاوه بر این، خاصیت درمانی این استخر برای بیماری های مختلفی از جمله کمردرد، درد پا، روماتیسم، بیماری های پوستی، سردرد و میگرن بسیار مفید و مؤثر است. چشمه دیگر با حجم آب کمتر، در بالادست و شمال غرب چشمه پرآب قرار دارد و به صورت جداگانه قابل دسترسی است.

چشمه های باداب سورت، آبی با رنگ قرمز و نارنجی دارند و در اطراف آن، مقداری از رسوبات آهنی وجود دارد. جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی شان به صدها طبقه و ده ها حوضچه با رنگ های قرمز، زرد و نارنجی منجر شده است. ویژگی منحصربه فرد این چشمه ها، طبقات و حوضچه های جالب و متعدد آن‌هاست. این طبقات و جایگاه چشمه ها در دامنه کوهستان شگفت انگیز هستند و در هنگام غروب، چشم انداز بی نظیری را به ارمغان می آورند.

چشمه های باداب سورت 5428555
چشمه باداب سورت در لحظه غروب خوشید

امکانات چشمه های باداب سورت

با توجه به طولانی و پرفراز و نشیب بودن مسیر رسیدن به چشمه، انتظار زیادی از امکانات موجود در آن نباید داشت. به‌طور عمومی، سرویس بهداشتی و پارکینگ در این محل فراهم است، اما ممکن است در بعضی مواقع، مایع شستشویی و آب در سرویس‌های بهداشتی نبوده و باعث شود که مسافران برای رفع نیازهای خود به روستاهای دیگری مراجعه کنند.

امکانات باداب سورت:

پارکینگ و سرویس بهداشتی

 

چشمه های پلکانی باداب سورت با اب های نیلگون 54212222
چشمه های پلکانی باداب سورت با اب های نیلگون

بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت

برای سفر به منطقه چشمه‌های باداب سورت، بهتر است زمان سفر خود را در بهار و تابستان با تأکید بر ماه اردیبهشت، در نظر بگیرید. در این زمان‌ها، چشمه‌ها بهترین حالت را دارند و پوشش گیاهی اطراف آن‌ها نیز در سبزترین شکل خود قرار دارد. اگر اما دوست دارید هوای گرم و دلپذیر را تجربه کنید و مجبور به لباس گرم نشوید، بهتر است در روزهای گرم تابستان سفر کنید.

برای دیدن بهترین چشم انداز در این مکان طبیعی، پیشنهاد می‌شود زمان بازدید خود را با توجه به طلوع و غروب خورشید تنظیم کنید. در این حالت، رنگ‌های طلایی و قرمزی که بر روی آب حوضچه‌ها شکل می‌گیرند، جذابیت و دلنشینی این منطقه را دو چندان می‌کند و شگفتی و تحسین همگان را برمی‌انگیزاند

بهترین زمان سفر  به باداب سورت :

بهار و تابستان

چشمه های باداب سورت با اب های نیلی 542222
چشمه های باداب سورت با اب های نیلی

نکات مهم در بازدید از چشمه سورت

  • حتما هنگام بازدید از چشمه، مواظب باشید و از دویدن روی پله‌های چشمه خودداری کنید.
  • ضروری است که در سفر، با خود تجهیزات مناسبی از جمله کفش، لباس و کوله‌ی مناسب حمل کنید.
  • حتما در کنار خود مواد غذایی و همچنین آب معدنی نیز داشته باشید.
  • از ریختن زباله در منابع آبی به شدت خودداری کنید و همواره  یک کیسه زباله همراه    داشته باشید.
  • هرگز در اطراف چشمه، آتش روشن نکنید.
  • از بازدید چشمه به همراه حیوانات خانگی خودداری کنید.

ساعت بازدید از چشمه در بازه زمانی 6 صبح تا 9 شب قرار دارد، با این حال به دلیل تغییرات آب و هوا ممکن است ساعت بازدید تغییر کند. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می‌شود قبل از رفتن به چشمه، ساعت بازدید را از منابع معتبر دریافت کنید. علاوه بر این، یک پارکینگ نیز در این مکان موجود است که برای استفاده از آن باید هزینه‌ای پرداخت کنید. همچنین، ورودی به چشمه نیز هزینه‌ای دارد.

ساعات بازدید از چشمه باداب سورت:

6صبح تا 9 شب

چشمه های باداب سورت سرخ 542227855
چشمه های سرخ باداب سورت

جاذبه های اطراف چشمه های باداب سورت

منطقه گردشگری الندان

منطقه الندان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شمال کشور، طبیعتی سرسبز و دیدنی را در تمام فصل‌ها به نمایش می‌گذارد. مناظر این منطقه با کوه‌های پوشیده از درختان و چمن‌های سبز تحسین‌برانگیز است. در اطراف این منطقه، دریاچه‌ای زیبا به نام دریاچه الندان یا آب بندان پلی ازنی  قرار دارد که با گیاهان دارویی، خوشبو و گل‌های زیبا احاطه شده است.

آدرس منطقه گرشگری الندان :

مازندران، ساری،  روستای انزنی، منطقه گردشگری الندان

درختان سرسبز در اطراف دریاچه الندان 5422287555
درختان پاییزی و سرسبز در اطراف دریاچه الندان

 

دریاچه چورت

دریاچه چورت، یکی از زیباترین دریاچه‌های مازندران و ایران است. این منطقه با درختان سرسبز و پوشیده شده از سبزه‌های فراوان، آرامش خاصی را به همراه دارد. بازتاب درختان بر روی آب و هوای بی‌نظیر این منطقه، احساس خاصی را به کسانی که به اینجا مراجعه می‌کنند، القا می‌کند. این جایی است که در آرامش به سراغ دریاچه روانه می‌شوید، و بدون هیاهو و شلوغی، لذت می‌برید. علاوه بر آن، ماهیان رنگارنگ، گونه‌های متفاوت جانوری، پرندگان زیبا و خوش‌صدا و درختانی که در میان آب رشد کرده‌اند، از دیگر زیبایی‌هایی هستند که در این منطقه تجربه خواهید کرد.

آدرس دریاچه چورت :

 مازندران، حد فاصل ساری تا کیاشر، ده کیلومتری روستای چورت

دریاچه چورت در دل طبیعت 5422211355
طبیعتی سر سبز در اطراف دریاچه چورت

پارک ملی شاهدژ

پارک ملی شاهدژ، یا همان پارک ملی کیاسر نام دارد و یک جنگل بکر و طبیعی را در خود جای داده است. این منطقه به عنوان زادگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و درختان یاد می‌شود. از میان درختان نادر در این پارک، ممرز، زبان گنجشک، شیر خشت، گلابی جنگلی و… مورد حفاظت و نگهداری قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، اگر به دنبال گیاهان دارویی باشید، می‌توانید مقداری آویشن، بومادران، آسپرولا و… را در این منطقه پیدا کنید. پارک ملی شاهدژ همچنین دارای چند رودخانه زیبا است که لذت بردن از تماشای آن‌ها، از جمله رودخانه لنگر و رودخانه سفیدرود، خالی از لطف نیست.

آدرس پارک ملی شاهدژ :

مازندران، 7 کیلومتری جنوب شرق ساری

پارک ملی کیاسر با گونه های جانوری 542287555
گونه های جانوری در پارک ملی کیاسر

روستای اروست

روستای اروست، یکی از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به باداب سورت است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار گرفته و بافت قدیمی و سنتی خود، همانطور که در نخستین نگاه مشاهده می‌شود، توجه گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند. بسیاری از خانه‌های این روستا از خشت و گل ساخته شده‌اند و مردمان آن به عنوان افرادی مهمان‌نواز و خوش‌رو هم شناخته می‌شوند.

آدرس روستای اروست :

مازندران، ساری، دهستان پشتکوه

روستای اروست در فراز ابرها 526633333
روستای اروست در دل دریایی از ابرها

ارسال دیدگاه