دریاچه چورت | مسیر دسترسی + جاذبه های دیدنی و عکس

6 خرداد 1402
0 دیدگاه
درختان رنگارنگ در اطراف دریاچه چورت 555231698547

دریاچه چورت، یکی از جاذبه های طبیعی مازندران است که در کنار جنگل های گسترده واقع شده است. با وجود اینکه این دریاچه کوچکی است، اما آینه ای کامل از زیبایی های بکر طبیعت را در خود جای داده است. صبح ها، هنگامی که مه رقیقی روی سطح آب پرسه می زند و صدای پرندگان به گوش می‌رسد، آرامش دو چندان می شود. دریاچه چورت یا “میانشه” همیشه دیدنی و زیباست، امّا در فصل پاییز با سمفونی رنگ‌های خود، شایان توجه ترین مقصد گردشگری است.

نام دیگر دریاچه چورت:

دریاچه میانشه

دریاچه چورت و درختان سرسبز اطرافش 4587955221
دریاچه چورت، یک طبیعت آرام و زیبا در قلب جنوب استان مازندران.

معرفی دریاچه چورت

دریاچه چورت یا همان دریاچه میانشه، در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این دریاچه جوان تقریباً ۸۰ سال پیش به وجود آمده و با بسته شدن مسیر آب چشمه‌ی کنارش، به یکی از جاذبه‌های دیدنی ساری تبدیل شد. با کاهش سطح آب، درختانی که در محل تشکیل دریاچه قرار داشتند، به صورت باقی‌مانده‌ای فراوان پدیدار شدند و مناظر بسیار زیبا و یونیکی را به وجود آوردند.
دره‌ای با شیب زیاد، درون آن پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی را در بر گرفته، ژرفای این دریاچه با توجه به میزان بارش فصلی متغیر است.

قدمت دریاچه چورت :

80 سال

بقایای درختان درمیان دریاچه ودرختان سرسز اطرافش 45123987
دریاچه چورت، با آبی آرام و زیبا، در قلب طبیعت سرسبز

مسیر دسترسی دریاچه چورت

برای رفتن به دریاچه چورت یا دریاچه میانشه استان مازندران، می‌توان از سه مسیر از شهر ساری، سمنان و نکا استفاده کرد. این مسیرها را می‌توان با توجه به مقصد و محل شما انتخاب کرد. برای هر یک از این مسیرها مکان دقیق آن‌ها قابل دسترسی است.

مسیر دسترسی از سمت ساری

برای رسیدن به دریاچه چورت از شهر ساری، باید حدود ۷۰ کیلومتر را طی کرده و تقریباً ۴۲ دقیقه صرف پیمودن این مسیر کنید. پس از طی ۲۳ کیلومتر از جاده اصلی به سمت روستای تاکام، با دیدن تابلوی روستای چورت باید به مسیر فرعی بپیوندید و پس از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای چورت می رسید. برای رسیدن به دریاچه میانشه، فاصله‌ای حدود ۱۰ کیلومتر وجود دارد و بسته به شرایط و نیاز خود می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. بهتر است از یک راهنما یا مردم محلی برای هدایت در مسیر استفاده کنید. در صورتی که فاصله ۱۰ کیلومتری برای شما طولانی به نظر می‌رسد، می‌توانید با استفاده از خودروهای آفرود یا نیسان به دریاچه بروید.

مسیر دسترسی جاده ساری به دریاچه چورت 587946213
جاده ساری، یک مسیر زیبا و پر از مناظر خیره‌کننده

مسیر دسترسی چورت از سمت سمنان

برای رفتن به دریاچه چورت از سمت سمنان، بعد از طی کردن ۲۵ کیلومتر، به شهر شهمیرزاد می‌رسید. سپس باید به سمت ساری بروید و پس از طی مسافتی تقریباً ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله و کیاسر، به پلی برسید که از روی رودخانه عبور می‌کند. پس از عبور از پل، به ورودی جاده روستای چورت خواهید رسید. از اینجا، کافیست ۱۵ کیلومتر ادامه مسیر دهید تا به روستا وارد شوید. از روستا تا دریاچه نیز فاصله ۱۰ کیلومتر است.

جاده ی سرسبز سمنان 87941262
جاده سرسبز سمنان، یک مسیر آرامش‌بخش

مسیر دریاچه چورت ازسمت نکا

مسیر دریاچه چورت از شهر نکا با طول ۵۴ کیلومتر و مدت زمانی حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه صرف می‌شود. شروع این مسیر از نکا با ورود به بزرگراه و رفتن به سمت منطقه هزار جریب است. پس از عبور از دو روستای چلمردی و استخر پشت، به نگهبانی جنگل‌بانی می‌رسید. با پیمایش ۸ کیلومتری از این نقطه، به دریاچه میانشه می‌رسید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه چورت :

  • ساری: روستای تاکام، روستای چورت، دریاچه چورت
  • سمنان: شهمیرزا، ساری، فولاد محله، کیاسر، روستای چورت، دریاچه چورت
  • نکا: ورودی بزرگراه، منطقه هزار جریب، روستای چلمردی، استخرپشت، نگهبانی جنگل بانی
جاده ی سرسبز وجنگلی نکا 879542130366
جاده سرسبز نکا، با طبیعت خیره‌کننده و درختان سرسبز

علت شکل گیری دریاچه چورت

چورت، یک دریاچه به مساحت حدود 2.5 هکتار است و دریاچه چورت، به علت مکان قرارگیری خود در میان جنگلهای بلوط، به همراه فرآیند شکل‌گیری خاص آن، جذابیت خاصی دارد. در سال ۱۳۱۸ خورشیدی، یک زمین لرزه در این منطقه رخ داد و رانش زمین باعث شد که مسیر چشمه کنار دریاچه بسته شود. در نهایت، دریاچه‌ای زیبا در شکافی با شیب زیاد دره شکل گرفت. چورت یکی از کمترین دریاچه‌هایی است که به صورت طبیعی شکل گرفته است و بدین ترتیب احداث سد خاکی در آن انجام نشده است.
عمق و ابعاد دریاچه چورت با توجه به میزان بارش‌های فصلی و طول سال به‌طور مداوم تغییر می‌کند. اما شکل هندسی آن بیضی است و بیشترین طول و عرض آن به ترتیب ۳۸۰ و ۱۴۰ متر می‌رسد.
از سال ۱۳۸۹، دریاچه چورت به یکی از جاذبه‌های اصلی منطقه تبدیل شده است و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

علت شکل گیری دریاچه چورت :

زلزله و رانش زمین

بقایای درختان درمیاندریاچه چورت 8795421362
دریاچه چورت، جواهری آبی در قلب طبیعت بکر

نقش پرندگان دریایی در انتقال ماهی

ماهی‌های چورت توسط اهالی منطقه به دریاچه رها شده‌اند و برخی از آنها شامل گونه‌هایی هستند که تخم‌هایشان توسط پرندگان مختلف به این منطقه منتقل شده است. به مرور زمان و به دلیل عدم صید بی‌رویه، تعداد ماهی‌ها افزایش یافته و در حال حاضر مردم می‌توانند در این دریاچه به ماهیگیری بپردازند.

مردی آماده برای ماهیگیری است 12598787
ماهیگیری در دریاچه چورت، تجربه‌ای آرامش بخش و هیجان انگیز

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

برای دیدن دریاچه چورت، بهترین زمان ممکن است فصل‌های بهار، تابستان و پاییز باشد. در این فصل‌ها، دریاچه به شکل خیره کننده‌ای ظاهر می‌شود. اما باید توجه داشت که این پیشنهاد، نشانه‌ای از زیبایی کم دریاچه در فصل زمستان نیست. در واقع، زیبایی دریاچه در فصل زمستان نیز وجود دارد، اما دسترسی به دریاچه در این فصل به دلیل مشکلات جاده‌ای سخت است. در هر صورت، دریاچه چورت در هر فصلی زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت :

بهار، تابستان، پاییز

گاوی در حال چرا در میان سرسبزی اطراف دریاچه چورت125421
دریاچه چورت، آبی آرام و آسمانی بی‌انتها که در بین کوه‌ها زیبا آغشته شده است.

مدت زمان بازدید ازدریاچه چورت

اگر ترجیح می‌دهید سفر خود را به صورت شخصی برنامه‌ریزی کنید و از تورهای طبیعت‌گردی استفاده نکنید، برای بازدید از دریاچه چورت، می‌توانید یک روز وقت در نظر بگیرید. اما اگر فرصت دارید و می‌خواهید سفری بلندتر داشته باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی برای سفر دو روزه انجام دهید. در این صورت، شما بین ۶ تا ۸ ساعت رانندگی خواهید داشت و همچنین ممکن است برای پیاده‌روی نیز مسافت کمی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را طی کنید.

مدت زمان بازدید از دریاچه چورت :

1روز به صورت انفرادی، با تور حداقل دو روز

درختان سرسبز در اطراف دریاچه چورت و انعکاس آن در آب های دریاچه 879546221
دریاچه چورت، آبی فراتر از انتظار که زیبایی خاص خود را در آغوش طبیعت نمایان می‌کند.

امکانات رفاهی دریاچه چورت

از جایی که به دریاچه می‌رسید، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی وجود دارد؛ اما متأسفانه در داخل خود دریاچه، هیچ امکانات رفاهی مانند مغازه یا سرویس بهداشتی وجود ندارد. بنابراین، گردشگران برای اسکان و استراحت باید در کنار دریاچه چادر مسافرتی را برپا کنند. با این حال، این روش اسکان همچنان لذت بخش است، زیرا شب را با صدای پرندگان و قورباغه‌های دریاچه سپری می‌کنید و یک شب خاطره‌انگیز و دور از شلوغی شهر را در قلب طبیعت تجربه می‌کنید.

کمپ کردن در اطراف دریاچه چورت 55554632
آرامش و زیبایی دریاچه چورت، با مناظر خیره کننده و آبی بی‌نهایت خود، مسحور کننده است.

جاذبه های دیدنی+ تفریحات دریاچه چورت

  • ماهیگیری
  • درختان میان دریاچه
  • منظره ای غرق در مه
  • آفرودسواری
  •  پیاده روی در قلب جنگل
  • قایق سواری
  • پیک نیک و عکاسی
درختان میان دریاچه چورت 215248956
آبی بی‌کران دریاچه چورت، نقشه‌ای از آرامش و زیبایی در آغوش طبیعت را برای ما نقاشی می‌کند.

جاذبه های اطراف دریاچه چورت

در فاصله ۸۰ کیلومتری از این دریاچه، حوضچه‌های پلکانی باداب سورت قرار دارند. این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر استان مازندران است و پس از قله دماوند، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

حوضچه پلکانی باداب سورت 18976445
باداب سورت، زیبایی و رونق رنگ‌ها را در غروب خورشید به تصویر می‌کشد

ارسال دیدگاه