معرفی 12 سند رسمی | ریز نکات اسناد

12 دی 1401
0 دیدگاه
دریافت سند مالکیت رسمی 416854641685

این روزها سرمایه گذاری ملک به یکی از پولسازترین مشاغل تبدیل شده است که اگر از چم و خم کار آشنایی کامل داشته باشید پول خوبی بدست می آورید اما در این راه نکات حقوقی وجود دارد که داشتن اطلاعات از آن ها الزامی می باشد زیرا ممکن است سرتان را به باد دهد و همه سرمایتان را از دست دهید که یکی از مهم ترین آن ها آشنایی با انواع سند است که در این مطلب قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم پس اگر شما هم از آن بی خبرید پیش از اینکه کارتان به مراجع قضایی و قانونی برسد به این مطلب توجه فرمایید.

انواع سند

  1. سند شش دانگ
  2. سند منگوله دار
  3.  سند تک برگ
  4. سند مشاع
  5. سند مفروض
  6. سند المثنی
  7. سند ورثه ای
  8. سند شورایی
  9. سند رهنی
  10. سند بنجاق
  11. سند وقفی
  12. سند عرصه و عیان

 

فرم سند رسمی تک برگ 416584154168541
فرم سند رسمی تک برگ

سند شش دانگ:

سند 6 دانگ  که یکی از معتبر ترین انواع سند ها محسوب میشود به سندی گفته میشود که به صورت تمام و کمال فقط به یک شخص داده میشود و جالب است بدانید منظور از 6 دانگ 6جهت شمال، جنوب، شرق، بالا و پایین می باشد.

سند 6 دانگ: معتبرترین سند

سند منگوله دار:

سند منگوله دار تشکیل شده از دفترچه ای است چند برگ که در آن اطلاعات ملک و مالک و چندین برگه خالی برای مالکین بعدی می باشد که درنهایت توسط نخ و سرب پلمپ میشود . منظور پلمپ شدن به این است که کسی نتواند برگه ای را از آن خارج و یا اضافه کند و اگر سندی آن پلمپ سربی و یا همان منگوله را نداشته باشد سند فاقد ارزش حقوقی میباشد. امروزه به علت دست نویس بودن این اسناد مشکلاتی که در رابطه با آن پیش می آمد اعم از ناخوانا بودن دست نوشته و یا کمرنگ شدن جوهر به مرور زمان این اسناد جای خود را با سندهای تک برگ داده اند.

سند منگوله دار:

اگر سندی آن پلمپ سربی و یا همان منگوله را نداشته باشد سند فاقد ارزش حقوقی میباشد.

سند تک برگ:

تفاوت سند تک برگ با منگوله دار این است سند تک برگ با دقت بسیار بالایی و با سیستم های کامپیوتری فقط برای یک نفر صادر میشود و هر زمان که مالک تمایل به فروش ملکش را داشته باشد سند تک برگ جدیدی برای مالک بعدی تهیه میشود.

صدور سند تک برگ رسمی 41546841685
صدور سند تک برگ رسمی

سند مشاع:

یکی از انواع سند ها سند مشاع می باشد که در واقع به معنی شریک بودن است و زمانی به کار می آید که یک ملک چندین مالک به صورت شریکی داشته باشد و هر یک از آن ها به صورت مساوی در آن ملک شریک باشند که به هر یک از مالکان سند جداگانه ای عرضه میشود.

سند مشاع:

مشاع به معنی شریک بودن

 

سند مفروض:

سند مفروض زمانی صادر میشود که یکی از مالکان در سند مشاع قصد جداسازی قسمتی از ملک را برای خود داشته باشد که در این صورت برای آن شخص سند جداگانه داده شده و از بقیه جدا میشود.

سند المثنی:

اگر به هر دلیلی سند رسمی ملک از بین رفت مالک با در دست داشتن مدارک دیگر برای داشتن سند المثنی اقدام میکند و بعد از طی کردن مراحل قانونی سندی با مضمون سند المثنی صادر میشود که اعتبارش با سند رسمی برابری میکند.

سند المثنی

اعتبار سندالمثنی با سند رسمی برابری میکند

صدور سند ملکی المثنی 4158465841854
صدور سند ملکی المثنی

سند ورثه ای:

یکی دیگر از انواع سندها، سند ورثه ای نامیده میشود که مربوط به بعد از مرگ میباشد و وارثان با ارائه مدارک مورد نیاز از جمله گواهی حصر وراثت، تقاضای صدور سند مالکیت، اصل سند مالکیت موروث و فرم مالیاتی 19 این سند را دریافت میکند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت سند ورثه ای:

گواهی حصر وراثت، تقاضای صدور سند مالکیت، اصل سند مالکیت موروث و فرم مالیاتی 19

سند شورایی:

سند شورایی به سند گفته میشود که توسط شورای محل مهر و امضا شده باشد اما باید توجه داشت که نسبت به سند رسمی اعتبار چندانی ندارد پس هنگام خرید این املاک دقت بیشتری داشته باشید

سند رهنی:

اگر قصد گرفتن وام در باب خرید خانه را داشته باشید سند تا زمان تسویه وام به بانک مورد نظر تحویل داده میشود و اگر صاحب وام در مدت قید شده قادر به پرداخت آن نبود بانک این اختیار را دارد که ملک را تصاحب کند

سند بنجاق:

در دورانی که اسناد بصورت اینترنتی و وابسته به وجود سیستم های کامپیوتری نبود حرف افراد معتمد محل سند بود و با امضای آن ها پای قراردادها به آن ها اعتبار می بخشیدند

درست است که امروزه دیگر کمتر این روش رواج دارد اما هنور میتوان این اسناد را با حضور این افراد معتبر در مراجع قانونی به اسناد رسمی تبدیل کرد.

دریافت سند مالکیت 41654684
دریافت سند مالکیت

سند اوقافی:

اگر مالکان املاک خود را وقف کنند اختیار آن به اداره اوقاف واگذار میشود و خرید و فروش آن ها غیر قانونی می باشد مگر با اجازه اداره اوقاف که این اداره املاک را به صورت 99 ساله به دیگران اجاره میدهد.

سند اوقافی:

فروش املاک اوقافی غیر قانونی میباشد

سند ملکی عرصه و اعیان:

یکی از انواع سندهای موجود که برای خانه های آپارتمانی صادر میشود سند عرصه و اعیان می باشد.در امور حقوقی سند عرصه در واقع سند مربوط به زمینی است که آن آپارتمان روی آن بنا شده باشد و سند اعیان نیز سند واحدی از آن آپارتمان است و میزان سهم شما از آن بستگی به مقدار زمینی است که در ساخت واحد به کار رفته است.

ارسال دیدگاه