معرفی روستای سه کیله | آبشار سه کیله +3 جاذبه دیدنی

24 دی 1401
0 دیدگاه
آبشارهای روستای سه کیله 49684649

مازندران و زیبایی بی بدیلش چنان شکوه و سرسبزی برهم زده که با اختلاف،یکی از پرمخاطب ترین شهرهای ایران به شمار می آید؛گویی تکه ای از بهشت را در این سرزمین جا گذاشته اند و هر منطقه ای در  گوی رقابت از دیگری پیشی میگیرد. این بار به سراغ روستایی دلنواز از خطه شمال کشور که در نکا جای گرفته است میرویم ؛روستای سه کیله که بیشتر با آبشار سه کیله خود در ذهن ها جای گرفته اما تک جاذبه فوق العاده این روستا به آبشارش ختم نمیشود. چنانچه قصد سفر و بازدید از روستاهای نکا را داشته و این روستای زیبا هم در لیست شماست در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا جاذبه های جذابش را از دست ندهید.

روستای سه کیله:

روستایی در فاصله 17 کیلومتری نکا که در میان روستاهای زرندین، درویشان و اوکرکا محاصره شده و جنگل سرسبز و با طراوت مروان که دورتا دور این روستا را احاطه کرده زیباترین اسارت را خلق کرده است.

از جذابیت چشمگیر این روستا میتوان به بکر بودن آن اشاره کرد که با خانه های سنتی خود رنگ و بوی روستایی بودن را حفظ کرده و هنوز درگیر مدرنیته بودن زندگی شهری نشده که بهترین مکان برای استراحت و تجدید قوای روانی میباشد.

آدرس روستای سه کیله:

در فاصله 17 کیلومتری نکا در میان روستاهای زرندین، درویشان و اوکرکا قرار گرفته است.

نمایی از روستای بکر سه کیله
نمایی از روستای بکر سه کیله با ویو تپه های سرسبز

شغل مردم روستای سه کیله

زندگی در روستا برای بسیاری از خانواده‌ها شامل فعالیت در حوزه کشاورزی با محصولا زراعی چون گندم، برنج، سویا، کلزا و … می باشد. با وجود اینکه زمین های کشاورزی در روستاها اغلب با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند، اما معروف ترین آن ها عبارت است از  وَلی لِم، اِسکامِن، اوجایی، پِلَت، تَشی کالی سَر، اِنار دار بِن، یور، پَیلِم کاتی، توسکایی، باریکو و … . بنابراین، اگر به دنبال زندگی در روستا هستید، بهتر است با نام‌های مختلف زمینهای کشاورزی آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که کشاورزی در روستاها به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود، بنابراین در صورتی که به این حرفه علاقه‌مندید، می‌توانید با کمک دانش مورد نیاز، کسب درآمدی پایدار را تضمین کنید.

اخیراً، کمبود آب به دلیل کاهش بارش و خشکسالی، به یکی از مشکلات عمده کشاورزی تبدیل شده است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از زمین‌های کشاورزی، به ویژه شالیزارها، در فصول بهار و تابستان به صورت خشک و آسیب‌پذیر درآیند. به دلیل این مشکل، برخی مردم تصمیم به تغییر شغل گرفته‌اند و به کارهای دیگری، مانند پرورش مرغ در مرغداری‌ها، روی آورده‌اند تا درآمد خود را تأمین کنند.

  • مشاغل مردم روستای سه کیله: کشاورزی، پرورش مرغ
  • محصولات قابل کشت در روستای سه کیله: گندم، برنج، سویا، کلزا و
زمین های کشاورزی آبیاری شده در روستای سه کیله
زمین های کشاورزی آبیاری شده در روستای سه کیله

آبشار سه کیله:

آبشاری خروشان در 3کیلومتری روستای سه کیله که در لابه لای درختان جنگلی میتوان آن را یافت. این آبشار بی نقض که از ارتفاع 30متری با عبور از صخره های صیقلی به پایین سرازیر میشود قاب خیره کننده ای را خلق میکند.

بدیهی است که در این آبشار هم همانند دیگر آبشار ها در فصل های پربارش آب بیشتری جریان داشته باشد اما خیالتان راحت در فصل تابستان با وجود کمتر شدن بارش، آب جاری قطع نمیشود و همچون رودی آرام به مسیر خود ادامه میدهد.

فاصله آبشار سه کیله تا روستای سه کیله:

3 کیلومتر

حضور گردشگران در آبشار سنگی سه کیله
حضور گردشگران در آبشار سنگی سه کیله

دیگر جاذبه های دیدنی در مسیر روستای سه کیله:

آبشار درویشان:

آبشار دزده یا درویشان که در روستای درویشان و در 18 کیلومتری شهرستان نکا جای گرفته است ،دره درویشان را پرآب کرده که فضای خارق العاده برای بازی و شنا ایجاد میکند. زیبایی بی نظیر این دره با تلفیق آبشار، نکا را در گردشگری سربلند کرده است. این آبشار میان دو صخره سنگی با ارتفاع 5 متری قرار دارد که آب آن به صورت میرایی از بالا به پایین فرو می‌ریزد. این آبشار در انتهای خود به یک حوضچه سنگی با ارتفاع بیش از 15 متر می‌رسد که به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این منطقه شناخته می‌شود.

این منطقه از شمال به دو روستای سه کیله و مهربان رود، از جنوب به روستای چلمردی، از شرق به روستای کرداب و از غرب به روستای زرندین علیا محدود می‌شودبرای رسیدن به روستای درویشان، شما باید از جاده نکا-پایین زرندین استفاده کنید و سپس به سمت روستای بالازرندین حرکت کنید. بعد از رسیدن به این روستا، می‌توانید از طریق منطقه غارمرض به سمت روستای سه کیله ادامه دهید و در نهایت با ورود به جاده فرعی، به روستای درویشان برسید.

آدرس:جاده نکا-پایین زرندین، روستای بالازرندین، منطقه غارمرض، روستای سه کیله، روستای درویشان (مشاهده در نقشه)

دره پرآب درویشان از آب های زلال آبشار درویشان
دره پرآب درویشان از آب های زلال آبشار درویشان

چشمه قرمرض:

اگر از درد کلیه رنج میبرید سری به روستای قرمرض که در 10 کیلومتری شهرستان نکا و در ادامه مسیر روستای سه کیله میباشد بزنید. در دل این روستا چشمه ای با همین نام واقع شده که به گفته روستاییان برای در رفع سنگ کلیه بسیار موثر عمل میکند.

این منطقه با وجود چشم‌اندازهای زیبا و جذاب، امکانات کاملی برای گردشگران و بازدیدکنندگان در اختیار دارد. این امکانات شامل سرویس بهداشتی به روز و بهداشتی، کافه و رستوران‌های محلی با غذاهای خوشمزه و سنتی، آلاچیق‌های شاداب و باغچه‌های سبز و زیباست که برای استراحت و آرامش بهتر بازدیدکنندگان بسیار مناسب هستند. همچنین، در این منطقه فرصت‌های فراوانی برای انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی نیز وجود دارد.

آدرس:شهرستان نکا، روستای قرمرض (مشاهده در نقشه)

فاصله چشمه قرمرض تا نکا:

10 کیلومتر

رخ نمایی درختان پاییزی در مسیر رسیدن به چشمه قرمرض
رخ نمایی درختان پاییزی در مسیر رسیدن به چشمه قرمرض

هلی چشمه:

سه کیله دارای چشمه های متعددی از جمله سیما چشمه، افرابن چشمه، فتحعلی چشمه و کندل چشمه است که در نقاط مختلف روستا رخ نمایی میکند اما اصلی ترین چشمه که آب روستاییان را تامین میکند هلی چشمه نامیده میشود که از دل کوهستان تراوش شده و آبی زلال و شفاف را برای روستاییان به ارمغان می آورد.

چشمه های روستای سه کیله:

سیما چشمه، افرابن چشمه، فتحعلی چشمه و کندل چشمه

آب های جاری هلی چشمه در مسیر کوه های سنگی
آب های جاری هلی چشمه در مسیر کوه های سنگی

ارسال دیدگاه