سد سلیمان تنگه | مشخصات سد + نکات بازدید

30 تیر 1402
0 دیدگاه
تپه های سرسبز در اطراف سد سلیمان تنگه 5125152415

یکی از مقاصد گردشگری و تفریحی شمال کشور، سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی جزو جاهای دیدنی ساری در بخش دودانگه‌ است که همچنان به عنوان یکی از مناطق طبیعی و دل‌نشین معروف به نام دهکده آرامش شناخته می‌شود. این منطقه فرصتی مناسب برای یافتن آرامش و پرهیز از شلوغی‌ها را به ارمغان می‌آورد. مجموعه گردشگری سد سلیمان تنگه که در استان مازندران واقع شده است، همراه با سدی با ابهت است که به زیبایی‌های طبیعی منطقه افزوده‌ است.

معرفی سد سلیمان تنگه

سد شهید رجایی، از جمله جاذبه‌های فریبنده و دیدنی خاورمیانه به‌شمار می‌آید. این اثر زیبا در استان مازندران واقع شده و فاصله‌اش تا شهرستان ساری حدود ۴۵ کیلومتر است. ساخت این سد، که از میان ۱۰ سد برجسته استان مازندران است، در سال ۱۳۳۶ آغاز شده و تا سال ۱۳۷۰ ادامه یافته است تا در نهایت در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری برسد. آب مورد نیاز سد رجایی از رودخانه‌ی تجن در بخش دودانگه تأمین می‌شود و همچنین این سد دارای یک نیروگاه برق تولیدی برای منطقه است.

مشخصات سد:

  • نوع سد: بتنی دو قوسی
  • ارتفاع سد: ۱۳۸ متر
  • طول تاج سد: ۴۲۷ متر
  • عرض تاج سد: ۷ متر
  • مساحت دریاچه: ۵۲۰ هکتار
  • طول دریاچه: ۸۵۰۰ متر
آب خروشان سد سلیمان تنگه و آب نیلگون پشت سد 8646488
طبیعت در تماشای جنب و جوش آب زلال و خروشان

مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه

برای دستیابی به سد سلیمان تنگه، خود را به بلوار کشاورز ساری هدایت نمایید و از آنجا به سمت جاده کیاسر حرکت کنید. پس از طی ۲۳ کیلومتر، به روستای تاکام می‌رسید که در این نقطه دوراهی واضحی قرار دارد و تابلوی سد را می‌توان به سمت راست مشاهده نمود. از این دوراهی، باید ادامه‌ی مسیر را تا ۲۵ کیلومتر دیگر ادامه دهید تا به سد سلیمان تنگه برسید. این مسیر طبیعت‌نما و پر از جذابیت‌های بکری است که تجربه‌ای بی‌نظیر از دیدنی‌های استان مازندران را به شما هدیه می‌دهد.

آدرس سد سلیمان تنگه:استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

لوکیشن سد سلیمان تنگه 514541545
برای دسترسی به آدرس دقیق سد سلیمان تنگه روی نقشه کلیک کنید

امکانات سد سلیمان تنگه

در این منطقه سدشهید رجایی امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، زمین های بازی، رستوران، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، سوئیت هایی برای اقامت شبانه و … اشاره کرد.

درختان سرسبز و پیست تپه نوردی 5152415415
پیست تپه نوردی یکی از امکانات سد سلیمان تنگه

تفریحات سد سلیمان تنگه

  •  از تاج سد، می‌توانید طی روز، از نزدیکی این سد بازدید کنید.
  • تفریح‌های آبی نیز به شما ارائه می‌شود که شامل قایق‌رانی، اسکی آبی، اتوبوس دریایی و پدال روی در اسکله شیرین رود می‌شود.
  • سلیمان تنگه به عنوان مکانی مناسب برای ورزش‌های آبی و برگزاری مسابقات ورزشی نیز شناخته می‌شود.
  • تورهای ماهیگیری و غواصی نیز در دریاچه سد سلیمان تنگه برگزار می‌شود و می‌توانید با شرکت در این تورها لذت ماهیگیری و غواصی را در این منطقه تجربه کنید.
ماهیگیری در غروب آفتاب 658458485
ماهیگیری از تفریحات منطقه سد سلیمان تنگه

بهترین زمان سفر به سد سلیمان تنگه

سفر به سد سلیمان تنگه در فصل بهار و تابستان، به دلیل خنکی هوا، بهترین انتخاب است و این منطقه کوهستانی ایده‌آل برای فرار از گرما و شرجی استان مازندران محسوب می‌شود.

پاییز نیز علی‌رغم سرمای هوا، با طبیعت خزان‌زده‌ی زیبا، جذابیت خاصی دارد. هنگام سفر در فصول سرد سال، حتما به لباس‌های گرم نیاز دارید.

منطقه سد سلیمان تنگه با فصل‌های مختلف، تجربه‌های متنوعی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. از اطراف شگفت‌انگیز سد در بهار و تابستان لذت ببرید و در پاییز، از طبیعت خزان‌زده‌ی آن لذت ببرید. با برنامه‌ریزی مناسب، مسافرتی بی‌نظیر را به این منطقه کوهستانی از استان مازندران تجربه کنید.

بهترین زمان سفر : بهار، تابستان، پاییز

دهکده ی اطراف و آب نیلگون سد سلیمان تنگه 54154548
آب زلال سد سلیمان تنگه جواهری در میان طبیعت

نکات بازدید از سد سلیمان تنگه

  • هنگام اقامت شبانه، حتماً کیسه خواب را با خود همراه داشته باشید.
  • در دریاچه سد سلیمان تنگه، به هیچ وجه امکان شنا وجود ندارد.
  • از ریختن زباله و تحمیل هر گونه آسیب به طبیعت خودداری کنیم و به احترام نسبت به منابع غنی طبیعت، مسئولانه عمل کنیم.
  • برای دیدن سد سلیمان تنگه، روزهای پایانی هفته و تعطیلات، ممکن است شلوغ باشد. بنابراین، اگر به محیط‌های خلوت علاقه دارید، بهتر است روزهای دیگری را برای بازدید انتخاب کنید.
تپه ها و درختان سرسبز و خروش آب سد سلیمان تنگه 41541524152
طراوت منطقه با جنب و جوش آب خروشان

ارسال دیدگاه