آشنایی با روستاهای شهر ساری | معرفی | عکس

28 فروردین 1403
0 دیدگاه
روستاهای شهر ساری 2236587465468

روستاهای ساری مناطقی خوش آب و هوا و دل انگیز در شهر زیبای ساری هستند. شهرستان ساری، بزرگترین شهرستان استان مازندران و یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شمال کشور است. این شهرستان در شرق استان مازندران واقع شده و از ۶ بخش مرکزی، رودپی شمالی، رودپی، چهاردانگه، دودانگه و کلیجان رستاق تشکیل شده است. ساری از شمال به دریای مازندران، از مشرق به شهرستان‌های نکا و میاندرود، از جنوب به شهرستان مهدی شهر در استان سمنان و از مغرب به شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سوادکوه شمالی منتهی می‌شود. مرکز این شهرستان، شهر ساری است که به عنوان مرکز استان مازندران شناخته می‌شود.
به‌طور کلی، جمعیت شهرستان ساری در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۵۰۴۲۹۸ نفر بوده که از این تعداد ۳۰۹۸۲۰ نفر در شهر ساری و مابقی در روستاهای اطراف بصورت پراکنده زندگی میکنند.

روستاهای شهر ساری 1123658745698
دهکده کوچک و دلنشین رویایی در روستاهای شهر ساری

روستاهای شهر ساری

در این مطلب چند نمونه از روستاهای شهر ساری را به شما معرفی میکنیم و پیشنهاد میدهیم که حتما در سفرهایتان به مناطق شمالی به این روستاها سری بزنید تا از مناظر طبیعی بکر این روستاها بی نصیب نمانید:

روستای کلکنار

روستای کلکنار یکی از روستاهای زیبای اطراف شهر ساری است. این روستا به خاطر آویشن‌هایش و دشت‌های زیباش معروف است. زمان برداشت آویشن، زمانی است که افراد زیادی به اینجا می‌آیند و اینجا برای آن‌ها یک جاذبه تفریحی است. این روستای زیبای ییلاقی، در فصل‌های زمستانی بسیار سرد است، اما در تابستان آب و هوای عالی و مطبوعی دارد. به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، بسیاری از ساکنان این روستا اینجا را ترک می‌کنند و به مناطق دیگری می‌روند که هوای گرم تری دارند. همچنین، چشمه‌های پر آبی که در این روستا وجود دارند، از دیگر جاذبه‌های آن است که دیدن و نوشیدن از آن‌ها لذت بخش است.

برای پیدا کردن آدرس روستای کلنکار روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

روستاهای شهر ساری 1125658745874
درختان سرسبز و دشت های زیبا در روستاهای شهر ساری

روستای اسکارد

این روستا به عنوان یک استراحتگاه شناخته می‌شود، و از آنجایی که در گذشته مسیر تردد کاروان‌ها و مسافرانی که از سمنان به ساری می‌رفتند واقع شده بود، به طور طبیعی این نام برای آن برگزیده شده است. با پیشرفت زمان، این نام جدید به جایگاه دائمی خود در این روستا رسیده است و به همین نام شناخته می‌شود. این روستا به عنوان یک مکان عالی برای استراحت و آرامش است. محیط آب و هوایی آن فوق‌العاده است و می‌توان با تنفس عمیق در آن احساس آرامش و تجدید نیرو کرد.

برای پیدا کردن آدرس روستای اسکارد روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

روستاهای شهر ساری 774585212365
خانه های سنتی دل انگیز در روستاهای شهر ساری

روستای ورند

این روستا یکی از زیباترین و سبزترین روستاهای اطراف شهر ساری است. با واقع شدن در ارتفاعات، هوای کوهستانی آن در تابستان هوایی عالی  را برای ما فراهم می‌آورد. قدمت این روستا به چند صد سال پیش بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون شاهد رخدادهای فراوانی بوده است. در گذشته به این روستا ورهند نیز می‌گفتند، اما با گذر زمان نام آن به “ورند” تغییر یافته است.

در جاذبه‌های دیدنی این منطقه، امامزاده علی نیز قرار دارد که ساخت آن به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد. در این مکان، یک قبرستان تاریخی نیز وجود دارد که با درختان قدیمی و کهنسال زیبایی فراوانی به آن بخشیده است. از نوع قبرها نیز می‌توان فهمید که ساکنان اینجا در گذشته زرتشتی بوده‌اند، که نشان از قدمت بالای این روستا است.

برای پیدا کردن آدرس روستای ورند روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

نام قدیمی روستای ورند:

با قدمت چند صد ساله این روستا به نام ورهند نیز معروف بود.

روستاهای شهر ساری 223658746487
نمایی از دشت های خوش آب و هوای روستاهای شهر ساری

روستای سنگده

این روستا یک جوامع کوهستانی و سرد را به ما نشان می‌دهد، که در گذشته به آن “سید ده” هم می‌گفتند. این نام به دلیل سکونت زیاد افراد سید در این منطقه انتخاب شده بود. با نزدیکی به سنگده، نامی ترکیبی از “سید ده” و “سنگسر” به وجود آمد، به عبارت دیگر “سنگده”. این روستا، در آغوش دو کوه شروین و شهریار، همراه با جنگل‌های زیبا و ارزشمند هیرکانی قرار گرفته است، که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

جاذبه‌های طبیعی این منطقه نیز فراوان است، مانند آبشار و چشمه‌ای که به نام “تلارسون” شناخته می‌شود که بسیار زیبا و دیدنی است. منطقه “بولا” نیز که در نزدیکی این روستا واقع شده، جایی است که حفاظت شده و اهمیت دارد. ساکنان این روستا همیشه درگیر کشاورزی و دامپروری بوده و شرایط اقلیمی و مراتع سبز، فعالیت‌های زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

برای پیدا کردن آدرس روستای سنگده روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

جاذبه های دیدنی روستای سنگده:

آبشار و چشمه تلارسون و منطقه حفاظت شده بولا

روستاهای شهر ساری 112569854785
خانه های کوچک دلفریب دهکده های شهر ساری

روستای قادیکلا

این روستا یکی از روستاهای مهم و قدیمی شهر ساری است و همواره برای اهالی منطقه اهمیت داشته است. در فصل زمستان، هوای سرد و سختی‌هایی دارد که تردد و فعالیت در آن کمتر می‌شود، اما با ورود بهار و گرم شدن هوا، زندگی در این روستا دوباره شروع می‌شود و هوای تابستانی آن عالی است. این روستا محل احداث اولین دبیرستان شبانه روزی در اطراف خود بوده و برای علاقمندان به تحصیل در مناطق دور از شهر، گزینه‌ی مناسبی است.

همچنین، گردشگران زیادی برای لذت بردن از مناظر زیبا و هوای خوب این روستا به آن می‌آیند. این روستا خاک حاصلخیزی دارد و به همین دلیل محصولات متنوعی مانند گندم، جو، برنج، میوه‌جات و صیفی‌جات در آن تولید می‌شود. همچنین، امامزاده‌ی مطلب و مرداب معروفی که جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند، باعث می‌شوند که بسیاری از مردم برای بازدید از این روستا به آن سفر کنند.

برای پیدا کردن آدرس روستای قادیکلا روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

محصولات روستای قادیکلا:

گندم، جو، برنج، میوه‌جات و صیفی‌جات

روستاهای شهر ساری 223658745412
روستاهای کوچک و دلنشین در شهر ساری

ارسال دیدگاه