شهرستان نکا | تاریخچه + جاهای دیدنی و سوغات

20 آذر 1402
0 دیدگاه
دشت سرسبز نکا 65262

شهر نکا، یکی از شهرهای توریستی مازندران، در گذشته کمتر شناخته‌شده بود و بیشتر به عنوان یک مسیر عبوری به مقصد استفاده می‌شد. چارلز فرانسیس مکنزی، اولین کنسول تجاری بریتانیا در رشت، در سفرنامه‌اش در سال‌های ۱۸۵۸ تا ۱۸۶۰ این مسیر را طی کرده و در مورد آن نوشته است. وی در سفرنامه‌اش ذکر می‌کند: “در سال ۱۸۵۹ از پلی گذشته و وارد منطقه‌ای به نام بلوک شدیم. در سمت چپمان باغ نارنج و عمارت سر قرار داشت و کمی پس از آن از یک پل خطرناک عبور کردیم. نکا در مسیر اصلی از شهر ساری به بهشهر واقع است.”

از نکا، مسیری به سمت جنوب و در معرض کوهستانی قرار دارد. در ابتدای این مسیر، ده کوچکی به نام “قرمرض” وجود دارد که چشمه آب معدنی آن (باور اهالی) خواص شفا بخشی دارد. در انتهای این مسیر و بالاتر از کوه، دریاچه کوچک و جذاب به نام “استخر پشت” یا “اسطلخ پشت” در کنار روستایی با همین نام قرار دارد. در حال حاضر، شهر نکا به دلیل وجود نیروگاه برق حرارتی و کارخانه کشتی‌سازی “صدرا” شناخته می‌شود. اگر تمایل دارید با جاذبه‌های گردشگری این منطقه بهتر آشنا شوید، می‌توانید با ما همراه شوید.

ویلاهای مسکونی با محوطه ی سرسبز در نکا
زندگی توام با آرامش در دل طبیعت سرسبز شهر نکا

تاریخچه شهرنکاء

شهر نکا، یکی از شهرهای استان مازندران است که از شرق به بهشهر و از غرب به ساری محدود می‌شود و در فاصله ۲۸ کیلومتری ساری واقع شده است. در دل این شهر، رودی به نام “رود نکا” جریان دارد که پس از عبور از این منطقه به دریای خزر می‌ریزد. به دلیل موقعیت جغرافیایی نکا در دشت، آب و هوای آن معتدل و مرطوب می‌باشد.

شهر نکا در گذشته با نام “نیکاح” نیز شناخته می‌شده است، که به معنای شهر و آبادی کوهستانی یا منطقه‌ای که نی می‌روید یا محلی که الهه ناهید در آن قرار دارد. منابع تاریخی تا دوره قاجار درباره نکا دقیق نیستند، اما منابع جغرافیایی اولیه اسلامی به یاد داشته‌اند که در نزدیکی نکا شهری به نام “مهربان” یا در اطراف آن اشاره شده است.

منطقه کنونی نکا در طول ۷۰ سال اخیر، به عنوان یک محله یا روستای “تاریخ محله” در کنار پلی بر روی رودخانه نکا شکل گرفته است.

  • موقعیت جغرافیایی شهر نکا: 30 کیلومتری شهر ساری
  • نام شهر نکا در گذشته: نیکاح
دشت سرسبز نکا 65262
نکا در دل طبیعت سبز

سوغات و صنایع دستی شهر نکا

در  شهر نکا، مجسمه‌سازی، ظروف چوبی، حصیربافی، سفال و دست‌بافت‌ها از صنایع دستی این منطقه به شمار می رود. همچنین، در این شهر می‌توانید شیرینی‌های سنتی و محلی مانند اسبه حلوا را پیدا کرده و به عنوان سوغات با خود ببرید. اگر قبلاً به این شهر سفر کرده‌اید و تجربه‌ای خوب از آن دارید یا حتی اگر از جمعیت این شهر زیبا باشید، بهره‌برداری از طبیعت سبز و فرصت‌های دیداری این منطقه را به عنوان یک گنجینه ارزشمند قرار دهید.

  • صنایع دستی شهر نکا: مجسمه‌سازی، ظروف چوبی، حصیربافی، سفال و دست‌بافت‌ها
  • سوغات: شیرینی‌های سنتی و محلی
شیرینی آغوزنون نکا 51235
شیرینی آغوزنون از سوغات شهر نکا

جاذبه های دیدنی شهر نکاء

آبشار زنگت با محوطه سرسبز 31352
آبشار زنگت، جادویی در میان طبیعت
آبشار خروشان سه کیله 5413
آبشار سه کیله نگینی در قلب جنگل های نکا

دریاچه استخر پشت

دریاچه استخر پشت اسم گودالی بزرگ و دایره ای شکل میباشد که در روستای استخر پشت نکا و در بین دره رودخانه زارم قرار دارد. اطراف این دریاچه پر از کشت زار های برنج و همینطور نیزار بوده که چشم انداز زیبایی را خلق نموده است.

دریاچه استخر پشت با محوطه سرسبز 5634163
دریاچه استخر پشت محصور در میان سرسبزی های طبیعت

 

غار گمیشان نکاء

در فاصله ۵ کیلومتری از شهر نکا و در محل روستای خانه سر، غاری با اسم غار گمیشان جای‌دارد. باستان شناسانی که از سال ۱۳۶۷ بر روی این غار، پژوهش های باستان شناسی خود را آغاز کرده اند، عمر آن را به حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل نسبت داده و معتقد هستند که پیشینه این غار به عصر فراپارینه سنگی می‌رسد. در محوطه اطراف غار که یکی‌از محل های تاریخی ایران و شهر نکا بشمار می آید، تا به امروز بیش از چند هزار تکه استخوان و همینطور هزاران ابزارآلات سنگی یافت شده و همچنین در عملیات های باستان شناسی، یک سری ظروف سفالی نیز یافت شده که نشانگر عمر تاریخی سکونت در‌این منطقه است .

  • فاصله غار گمیشان از نکا: ۵ کیلومتر
  • تاریخچه غار گمیشان نکا: عصر فراپارینه سنگی
  • آثار غار گمیشان نکا: چند هزار تکه استخوان، هزاران ابزارآلات سنگی، ظروف سفالی
غار گمیشان نکا 65635
غار گمیشان نکا با قدمت 15 هزار ساله

چشمه آب معدنی قرمرض

میان کوه های زیبا و سرسبز هزار جریب و در ۱۰ کیلومتری شهر نکا، چشمه آب معدنی با اسم قرمرض وجود دارد. آب این چشمه به جهت برخورداری از مواد و املاح معدنی فراوان، خواص درمانی بسیاری داشته و همه روزه گردشگران و اهالی محلی برای بهره مندی از خاصیت درمانی آن به‌این منطقه سفر می نمایند.
این چشمه و مناطق خوشگل و طبیعی آن، از پیشین تحت عنوان یکی از محل های مورد علاقه طبیعتگردان بشمار رفته و همواره اشخاص بسیاری این محل را برای تفریح و سپری کردن لحظاتی خاطره انگیز انتخاب می نمایند.

فاصله چشمه آب معدنی قرمرض از نکا: ۱۰ کیلومتر

جریان کوچک چشمه آب قرمرض در دلزمین خاکی 52412
چشمه آب معدنی قرمرض با خواص درمانی

آبشار دزده

در ۳ کیلومتری روستای درویشان شهرستان نکا، آبشاری قشنگ میان مزارع و همچنین جنگل درختان پهن برگ با اسم آبشار دزده قراردارد. آبشار دزده حوضچه ای بسیار عمیق دارد. این آبشار از فاصله ۵ متری و از میان دو صخره سنگی جاری شده و همینطور در انتهای آن حوضچه ای با ارتفاع ۱۵ متر قراردارد. برای رسیدن به‌این آبشار خوشگل و چشم انداز های بی نظیر آن، بایستی نکا را در مسیر پایین زرندین ترک کرده و بعداز عبور از روستای بالا زرندین مسیر غارمرض را ادامه داد و بعداز رسیدن به روستای سه کیله وارد جاده فرعی روستای درویشان شد. آبشار دزده یکی‌ از پر آب ترین آبشار های ناحیه بشمار می آید و ۱۶ دقیقه تا نکا فاصله دارد.

  • فاصله آبشار دزده از نکا: ۳ کیلومتر
  • ارتفاع آبشار دزده: ۱۵ متر
آبشاردزده با محوطه سرسبز 54242
آبشار دزده در دل صخره ها

ساحل مروارید نکا

ساحل و طرح ساحلی مروارید نکا در مسافت ۲۵ کیلومتری از شهر نکا و در مجاورت دریای زیبای مازندران، یکی‌از کم نظیر ترین سواحل ایران جای‌دارد که همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری به‌این نقطه مسافرت می کنند. در‌این ساحل امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، دوش آب، اتاق های ثابت برای اقامت شبانه روزی، آلاچیق های قشنگ، پارک کودک، تجهیزات قایق سواری، قهوه خانه، بوفه و نیز همگی ما یحتاج ضروری مسافران برای رفاه آن ها آماده شده است.

امکانات ساحل مروارید نکا: سرویس بهداشتی، دوش آب، اتاق های ثابت، آلاچیق، پارک کودک، تجهیزات قایق سواری، قهوه خانه، بوفه 

غروب خورشید در ساحل مروارید نکا 5125
غروب دل انگیز خورشید در ساحل مروارید نکا

بهترین زمان سفر به شهر نکا

فصل بهار و تابستان به‌عنوان بهترین زمان‌ها برای سفر به نکا در نظر گرفته می‌شوند. در این دوره‌ها، آب‌وهوای ملایم و خنک به این منطقه مسافرانی را جذب می‌کند که به دنبال تجربه‌ی خاطره‌انگیزی هستند. در هر سفر، حفاظت و حمایت از محیط زیست و طبیعت امری حیاتی است که باید با اهتمام و محبت به آن رسیدگی کنیم تا در آینده همچنان از زیبایی‌های آن بهره‌برداری کنیم.

بهترین زمان سفر به نکا: فصل بهار و تابستان

مناطق سرسبز شهرستان نکا 46454
طبیعت سرسبز نکا دل هر بیننده ای را به وجد می آورد

جاذبه های دیدنی اطراف شهر نکا

نمای بیرونی عمارت کلبادی 45444
عمارت کلبادی شاهکار معماری ایرانی
میدان ساعت 654564
میدان ساعت ساری جلوه ای از معماری ایرانی
نمایی از بنای تاریخی و محوطه عمارت فاضلی 8541654
” عمارت فاضلی، جلوه گر شکوه و اصالت ایرانی “
درخت نخل و رنگین کمان در ساحل فرح آباد 6563563
ساحل فرح آباد، اعجازی از طبیعت

ارسال دیدگاه