عمارت فاضلی | معماری و دیدنی های عمارت

14 خرداد 1402
0 دیدگاه
نمایی از بنای تاریخی و محوطه عمارت فاضلی 8541654

عمارت فاضلی در محله آب انبار نو در ساری قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری ساری می‌باشد. این عمارت شامل دو بنای مسکونی است که تاریخچه‌ی قاجاری و پهلوی را در بر می‌گیرد. مجموعه‌ی قدیمی فاضلی ارزش بالایی از نظر طرح‌های آجری در داخل حیاط، درب‌ها، پنجره‌ها و معماری تاریخی، هنری و فرهنگی دارد. طرح‌های آجری قواره‌بری در دیوارهای حیاط و نقوش سنتی که با استفاده از آجر در نمای ساختمان قاجاری ساخته شده‌اند، به تزیینات این ساختمان اضافه می‌کنند.

خانه‌های تاریخی در شهرهای مختلف کشور به واسطه شرایط جغرافیایی و اقلیمی، ویژگی‌های معماری منحصر به فردی دارند. در واقع، اگرچه به نظر می‌رسد خانه‌های یک دوره دارای ظاهر یکنواختی هستند، اما ویژگی‌های معماری متفاوتی در هر شهر و اقلیمی که یک خانه تاریخی در آن قرار دارد، مشاهده می‌شود. در شهر ساری نیز، عمارت رویایی فاضلی یا خانه فاضلی‌ها، از جمله ۳ جاذبه تاریخی ساری محسوب می‌شود که در نزدیکی هم قرار دارند و بازدید از آن‌ها در یک روز ممکن است.

قدمت بناهای مسکونی عمارت فاضلی :

 دوره قاجار و پهلوی اول

محوطه قدیمی عمارت آجری فاضلی در ساری 25651656
” پنجره‌های قدیمی، زیبایی تاریخی عمارت قاضلی را نمایان می‌سازند “

مسیر دسترسی به عمارت فاضلی

عمارت فاضلی در یکی از مناطق مشهور و تاریخی شهر واقع شده است، با نام منطقه تاریخی آب انبار نو. این منطقه یک موقعیت برجسته در برابر سایر جاذبه‌های تاریخی شهر دارد و به دلیل نزدیکی به میدان ساعت، به راحتی قابل دسترس است.

آدرس عمارت فاضلی :

ساری، منطقه تاریخی آب انبار نو

آدرس دقیق عمارت فاضلی 4685468486
” برای دسترسی به آدرس دقیق عمارت فاضلی روی نقشه کلیک کنید “

تاریخچه عمارت فاضلی

خانه فاضلی ها شامل دو عمارت زیباست، یکی در دوره قاجار و دیگری در دوره پهلوی اول ساخته شده است. نام آن به عنوان “عمارت فاضلی” اشاره به خاندان فاضلی، ساکنان اصلی این بنا دارد. اطلاعاتی درباره معمار این عمارت ثبت نشده است، اما معلوم است که مالک این ملک یک معلم بوده است. در زمانی که ساختمان در وضعیت تخریب قرار داشت، فرآیند بازسازی و مرمت آن آغاز شد و پس از دو سال، در سال ۱۳۹۱، این خانه بدون هیچ استفاده خاصی، برای عموم بازگشایی شد.

سال بازسازی و مرمت عمارت فاضلی :

 1389

نمایی از بنای تاریخی و محوطه عمارت فاضلی 651654156
” عمارت فاضلی، جلوه گر شکوه و اصالت ایرانی “
نمایی از محوطه و بنای آجری عمارت فاضلی 65416418541
” ردپای گدشتگان بر جای جای عمارت فاضلی ها “

دیدنی های عمارت فاضلی

با ورود به خانه فاضلی ها، شما عشق معماری آن می‌شوید؛ شیشه‌های رنگی در بالای درها به عنوان زمینه‌ای شگفت‌انگیز برای ثبت عکس‌های یادگاری عمل می‌کنند و هنر معماری اینجا هوش را از سر اهل ذوق می‌برد. این عمارت شامل ۳ طبقه و ۳ حیاط است. احتمالاً بیشترین زمان بازدید در حیاط عمارت فاضلی ها سپری می‌شود، زیرا جدا شدن از نمای خیره کننده ساختمان پهلوی آن آسان نیست. نمای این ساختمان دارای یک پنجره سراسری است که به صورت خاص طراحی شده است. به طور کلی، نمای بندکشی شده و نقوش و نگارهای اسلامی در این عمارت هنر معماری ایرانی را به خوبی به تصویر می‌کشند.
حضور حوض چندضلعی، باغچه‌های کوچک، طاق‌های آجری دیوارها و تزیینات آن‌ها، احساس و حس زمان‌های گذشته را به یاد می‌آورد. اگر چند دقیقه را روی نیمکت‌های حیاط بنشینید، می‌توانید به گذشته سفر کرده و در هوای آن زمان فرو روید. بخش شرقی این بنا مربوط به دوره قاجار است و در جهات شرقی و غربی نیز بخشی از ساختمان دوره پهلوی وجود دارد.
بنا اصلی این ساختمان به شکل سه‌شاخه بوده و هر طبقه دارای یک شاهنشین است که به وسیله پلکان به طبقه همکف متصل می‌شود. جالب است بدانید که سقف این خانه در هنگام مرمت با استفاده از سفال پوشش داده شده تا اصالت عمارت حفظ شود. بازدید از اتاق‌های مسکونی، آشپزخانه، حمام، حیاط‌ها و شاهنشین‌های این ساختمان شما را با زیبایی‌های بصری آن آشنامی‌کند. البته در بیشتر موارد، شاهنشین‌های خانه‌های تاریخی قسمتی زیبا و جذاب از ساختمان هستند.

دیدنی های عمارت فاضلی :

شیشه های رنگی بالای در، حوض چند ضلعی، باغچه های کوچک، طاق های آجری دیوارها و تزیینات آن، اتاق های مسکونی، آشپزخانه، حمام، حیاط و شاهنشین ها

نمایی از حوض و بنای آجری عمارت فاضلی در ساری 4685416485
” سایه افکنی عمارت باشکوه فاضلی بر حوض پرآب عمارت “

جاهای دیدنی اطراف عمارت فاضلی

نمایی از محوطه و بنای تاریخی خانه کلبادی 468541865
” خانه کلبادی ها، نمایانگر شاهکار معماری سنتی “

بهترین زمان سفر به عمارت فاضلی

بهترین زمان سفر به شهر ساری و دیدن جاذبه‌های آن در اوایل بهار و  پاییز است.

نمایی از محوطه و بنای آجری عنارت فاضلی 4684684
” عمارت فاضلی، بازگوکننده تاریخ گذشتگان “

ارسال دیدگاه