روستای طاهر آباد | تاریخچه | سوغات | جاهای دیدنی

30 مرداد 1402
0 دیدگاه
محوطه سرسبز ویلای مسکونی در روستای طاهرآباد

روستای طاهرآباد، در استان مازندران واقع شده و جزء شهرستان ساری می باشد. این منطقه به دلیل طبیعت خوب و آب و هوای ملایم خود محل زندگی بسیاری از افراد است. مناظر طبیعی زیبا، درختان سرسبز و دسترسی به مناطق جنگلی از جمله ویژگی‌های مهم این منطقه است. جمعیت روستا اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و منابع طبیعی اطراف این روستا، منبعی از اشتغال و درآمد برای مردمان آن به شمار می‌آید.

ویلاهای مسکونی بامحوطه سرسبز روستای طاهرآباد
طبیعت بکر روستای طاهرآباد

معرفی روستای ساری

شهر ساری، مرکز استان مازندران یکی از زیباترین شهرهای توریسم شمال میباشد جاذبه های جذاب و تماشایی این شهر، سالانه هزاران مسافر و توریست را به سمت این منطقه جذب می نمایند. عمر تاریخی این شهر مازندران به هزاران سال پیش باز می گردد. از طبیعت منحصربه فرد رفته تا پناهگاه های حیات وحش، دامنه زیبای کوهستان البرز و وضعیت آب و هوایی مساعد، همه و همه منجر گردیده که این شهر از سوی مسافران بسیار مورد استقبال واقع خواهد شد.
شهر ساری در مازندران نه صرفا یک جاذبه توریسم برای مهاجرت میباشد، بلکه به جهت تجهیزات مطلوب و شرایط آب و هوایی بسیار مطبوع تحت عنوان یک شهر هدف برای سفر به شمال هم انتخاب می گردد.

جاذبه های ساری 51531
ساری شهری با فرهنگ غنی

جمعیت روستای طاهرآباد ساری

این روستا در دهستان فرح‌آباد شمالی واقع شده است و طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن حدود ۳۶۸ نفر (با تقریبا ۹۷ خانوار) بوده است.

فرهنگ و آداب و رسوم روستای طاهرآباد ساری

مردم دهستان طاهرآباد اکثراً به زبان طبری یا مازندرانی صحبت می‌کنند، هرچند زبان فارسی نیز در اینجا به خوبی پخش شده است. روستای طاهرآباد به دلیل تاریخ چند هزار ساله‌اش دارای فرهنگ و رسوم بسیار غنی می‌باشد. مراسماتی نظیر عید نوروز، شب یلدا، مراسم عزاداری ایام محرم و سایر مراسمات ملی در این منطقه برگزار می‌شوند. همچنین، آداب و رسوم محلی نیز در روستای طاهرآباد وجود دارند که تنها به این شهر خصوصیت دارند.

یکی از مراسم مهم و جذاب منطقه، جشن مردگان یا آیین سنتی “۲۶ عَيدِماه” است. هر سال در روز ۲۸ تیرماه، مردم به طرف امام‌زاده حسن می‌روند. این مراسم نه تنها زیارت قبور را شامل می‌شود، بلکه شمع روشن می‌کنند و خیرات و نذری به اهداف خیریه می‌دهند. مسابقات کشتی نیز جزء این مراسم جالب است.

آیین دیگری که در دهستان طاهرآباد دیده می‌شود، مراسم “نورگون” است. هر سال در روز ۲۰ تیرماه، مردم در محلی به نام “قلاییش” گرد هم می‌آیند. آتش زدن گون‌های خشک و چرخاندن آن‌ها دور سر، جشنی متفاوت را ایجاد می‌کند که از آداب محلی منحصر به فردی برخوردار است.

آداب و روسوم روستای طاهرآباد: عید نوروز، شب یلدا، مراسم عزاداری ایام محرم و سایر مراسمات ملی، جشن مردگان یا آیین سنتی “۲۶ عَيدِماه”، مراسم “نورگون” 

آیین نورگون، آتش زدن گون های خشک 513212
آیین نورگون از آیین های دهستان طاهرآباد

اقتصاد روستای طاهرآباد ساری

دهستان طاهرآباد از روستاهای توریستی مازندران، به خاطر زمین‌های بارور کشاورزی و آب و هوای مطلوب، سالانه بیش از ۲۰۰ تن محصولات کشاورزی را تولید و به مناطق دیگر کشور صادر می‌کند. در حوزه دامپروری نیز با بیش از ۷ هزار واحد دام، سالانه بیش از ۶ هزار تن گوشت قرمز به بازار عرضه می‌شود. به علاوه، فعالیت‌های صنایع دستی و وجود کارخانه‌های متنوع از جمله تولید روغن و کاغذ، بخش دیگری از اقتصاد این شهرستان را تشکیل می‌دهد و موجب کسب درآمد مردم شده است.

مشاغل مردم روستای طاهرآباد:

  • کشاورزی
  • دامپروری
  • صنایع دستی
  • تولید روغن و کاغذ
دامپروری 515313
دامپروری از مشاغل مردم روستای طاهرآباد ساری

 آب‌ وهوای روستای طاهرآباد ساری

با در نظر گرفتن مکان جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا، این ناحیه شمالی کشور دارای آب و هوای ملایم و معتدل است. در بهار، هوا خنک و دلپذیر بوده و به همین دلیل در ماه‌های فروردین و اردیبهشت محبوبیت زیادی دارد. تابستان در طاهر آباد گرم و خشک می‌شود، اگرچه در مقایسه با شهرهای شمالی دیگر، آب و هوای بهتری دارد. پاییز نیز به دلیل بارش‌ها، هوا خنک و معتدل می‌شود و مناظر زیبایی به وجود می‌آید که گردشگران زیادی را جذب می‌کند. زمستان سرد و خشک است، با وجود کمبود سفرهای گردشگری به دلیل سرمای شدید و برف، طبیعت زیبایی را ارائه می‌دهد.

آب و هوای دهستان طاهرآباد: ملایم و معتدل

سوغات روستای طاهرآباد ساری

کمتر کسی میباشد که از خوشمزه ترین و معروف ترین سوغات شمال بی اطلاع باشد. همه ما دست کم یک بار به زیباترین شهرهای شمالی در استان مازندران سفر کرده ایم. عبور کردن از جاده های پر پیچ و تاب شمالی، لذت بردن از آب و هوای مطبوع و نفس کشیدن در فضای دلپذیر شمال، به ویژه بعد از بارندگی باران، حس و حالی توصیف ناپذیر داراست!برای اکثر مسافران، خرید کردن از مغازه های سوغاتی و بازارها، خود تحت عنوان یک جاذبه گردشگری یا این که تفریح به شمار میروند. بخش اعظمی از مسافران شهرهای شمالی با مقصود خرید سوغاتی های مختلف، شهرهای مازندران را انتخاب می نمایند. گشت و گذار در بازارهای محلی، مراکز خرید و تماشای سوغات شمال بسیار شادی بخش میباشد. در ادامه به معرفی برخی از سوغات طاهرآباد میپردازیم:

سوغات دهستان طاهرآباد:

  • انواع کلوچه و کوکی های خوشمزه
  • انواع ترشیجات و لواشک
  • رب انار جنگلی و محلی
  • انواع مربا
  • انواع زیتون شمال

انواع کلوچه و کوکی های خوشمزه

تصور نمی کنیم جزء آن دسته از عده ای باشید که میانه خوبی با میل کردن کلوچه و کوکی های خوشمزه شمال نداشته باشد! به حقیقت چه کسی است که بتواند به آسانی از زیبایی و مزه دلپذیر کوکی و کلوچه های شمال عبور نماید؟ میل کردن کلوچه و کوکی همراه با یک فنجان چای یا این که قهوه برای صبحانه یا این که عصرانه می تواند ذائقه شما را تغییر دهد. برای تهیه و آماده سازی انواع کلوچه شمال و انواع کوکی های خوشمزه از سوغات شمال، بهترین مواد اولیه به کارگیری می شود تا کیفیت این خوراکی ها همواره حفظ شود.

کلوچه، یک شیرینی لذیذ و معروف در فرهنگ ایرانی
کلوچه، یک شیرینی لذیذ و معروف در فرهنگ ایرانی

انواع ترشیجات و لواشک

اسم ترشیجات محلی و لواشک، مدام درپی نام معروف ترین سوغات شمال آورده می شود. چنانچه به شهرهای شمالی سفر کرده باشید، در مراکز خرید و بازارهای محلی حتماً فهرست جامعی از لواشک های محلی و ترشیجات محلی را دیده اید. با شنیدن اسم این خوراکی های جالب و فریبنده، بدون شک، دهانتان آب می افتد! این یک اصطلاح میباشد و به این اشاره دارد که با خوردن ترشی و لواشک، ذائقه شما به شدت تحریک می گردد.

ترشیجات رنگارنگ، از سوغات محبوب شمال ایران
ترشیجات رنگارنگ، از سوغات محبوب شمال ایران

رب انار جنگلی و محلی

همگی ما می دانیم که رب انار یکی از مرسوم ترین چاشنی ها برای آشپزی کردن میباشد. رب انار جنگلی و محلی یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین سوغات شمال به حساب آورده می شود.  حتماً ترجیح می دهید خوراک مرغ منحصربه فرد را با رب انار شمال تهیه نمایید؛ یا این که حتی از این چاشنی خوشمزه در تهیه انواع غذا های گوشتی و خورش ها استفاده کنید.

طعم ترش و لذیذ رب انار جنگلی در غذاهای خانگی
طعم ترش و لذیذ رب انار جنگلی در غذاهای خانگی

انواع مربا

در کنار چاشنی ها و ترشیجات و لواشک، مزه دیگری را به شما ارائه می دهیم که به عنوان انواع مربا معرفی میشود و یکی از معروفترین سوغات شمال است. در مراکز فروش سوغاتی در شمال کشور، انواع مربای تمشک جنگلی، مربای بالنگ و مربای دوست داشتنی و پرطرفدار فصل بهار نارنج به فروش میرسد.
خوردن مربا به همراه کره، هنگام صبحانه می تواند انرژی کافی را برای کار های روزمره شما تامین نماید. در شرایطی که هم جزو اشخاصی می باشید که برای تهیه کیک و کلوچه خانگی از مرباهای شمال استفاده می کنید، حتما این مربا ها را تهیه نمایید .

انواع مرباهای خانگی با میوه های تازه و اورگانیک
انواع مرباهای خانگی با میوه های تازه و اورگانیک

انواع زیتون شمال

اسم زیتون شمال، جزء جدایی ناپذیر از نام سوغات شمال میباشد. انواع زیتون پرورده و زیتون ممتاز جزء خوشمزه ترین و دوست داشتنی ترین سوغاتی های شمال محسوب می شوند. زیتون را در تمام شهرهای کشور ایران میتوانید پیدا نمائید البته زیتون منحصربه فرد شمال، منحصر به فرد و بسیار خاص میباشد.
یکی از شهرهای مشهور در شمال که زیتون آن آوازه جهانی داراست، رودبار است.

زیتون، از جمله محصولات با ارزش غذایی بالا در سفره های ایرانی
زیتون، از جمله محصولات با ارزش غذایی بالا در سفره های ایرانی

صنایع دستی روستای طاهرآباد ساری

این روستای باستانی دارای تاریخ و فرهنگ غنی می‌باشد. در هر زاویه‌ای از این ناحیه، صنایع دستی و فرهنگی جذاب، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. از مشهورترین صنایع دستی این منطقه، می‌توان به سفالگری، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، موج‌بافی، حصیر‌بافی، نمد‌مالی، جوراب‌بافی، طراحی سنتی، سرامیک‌سازی و عروسک‌سازی اشاره نمود.

فردی در حال سفالگری 5135212
ظروف سفالی از صنایع دستی دهستان طاهرآباد

 بهترین زمان سفر به روستای طاهرآباد ساری

یکی از معیارهای اساسی برای گردشگران، ارزیابی وضعیت آب‌وهوای مقصد قبل از سفر است. سفر به دهستان طاهرآباد در زمان مناسب، لذت‌بخشی گشت و گذار در طبیعت ناب و دیدن جاذبه‌های تماشایی آن را به افزایش می دهد. با توجه به اطلاعات ارائه‌شده، بهار و پاییز به‌عنوان بهترین فصول برای سفر به دهستان طاهرآباد تشخیص داده می‌شوند.

در فصل بهار، آب‌وهوای بی‌نظیر در کنار عطر مرکبات و طبیعت زنده و تازه، همه اجزایی را دارد که طبیعت‌دوستان در سفر به این منطقه انتظارشان را برآورده می‌کند. پاییز نیز مانند قطعه‌ای از بهشت به نظر می‌رسد؛ هوای ملایم و چشم‌نوازی که با تنوع رنگ‌های طبیعت، همه را به سمت این جاذبه دل‌باخته می‌کند.

بهترین زمان سفر به دهستان طاهرآباد: بهار و پاییز

ویلاهای مسکونی با محوطه سرسبز در روستای طاهرآباد 13512
ویلای مسکونی در روستای طاهرآباد

جاذبه های اطراف روستای طاهر آباد ساری

میدان ساعت 856346
میدان ساعت ساری جلوه ای از معماری ایرانی
نمایی از محوطه و بنای آجری عمارت فاضلی 563563
ردپای گدشتگان بر جای جای عمارت فاضلی
آب خروشان سد سلیمان تنگه و آب نیلگون پشت سد 21365135
خروش آب محبوس در پشت سد سلیمان تنگه

ارسال دیدگاه