روستای زاغمرز | جاذبه های دیدنی + اقتصاد

30 دی 1402
0 دیدگاه
سواحل سنگی در کنار دریای زاغمرز 4567498444

روستای زاغمرز از توابع منطقه مرکزی بهشهر یکی از جاهای دیدنی مازندران  است ؛ زیرا خلال طبیعت زیبایی که داراست و وجود پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در آن، شرکت‌ صدرا، نیروگاه شهید سلیمی نکا، کمپانی ملی نفت ایران و بندر امیرآباد هم در این روستا قرار گرفته‌اند. پس زاغمرز نکا از حیث طبیعت و گردشگری اهمیت دارد؛ در صورتی که بخواهیم دقیق‌تر درباره جای قرارگیری زاغمرز حرف بزنیم، بایستی بگوییم که در منتهی‌ الیه شمال نکا واقع می باشد؛ یعنی در گوشه غربی خلیج گرگان و در ابتدای شبه جزیره میانکاله.

آدرس دقیق زاغمرز روی نقشه 265489748
برای دستیابی به آدرس دقیق زاغمرز روی نقشه کلیک کنید.
ورودی سرسبز روستای زاغمرز 41654165841
ورودی پاسگاه منابع طبیعی روستای زاغمرز

آشنایی بیشتر با زاغمرز

زاغمرز نکا جزو روستاهای کشور ایران است که هوای خوشی دارد. شاید برایتان جذاب باشد که بخشی از مردمان این روستا در گذشته از سمت کردستان به این روستا کوچ کرده‌اند. به همین ‌دلیل هم هست که گویش رایج در‌این منطقه، کردی و مازندرانی می باشد. زاغمرزی‌ها بیشتر اهل کشاورزی و صیادی‌اند و البته کسانی هم هستند که به خرید زمین در زاغمرز و فروش آن فعالیت می کنند. عموم جمعیت 10000 نفر ساكنان روستای زاغمرز بهشهر بخش مركزي دهستان ميانكاله حتي يک واژه مازندراني ندارند و همگي به لهجه سیستانی و بلوچی سخن مي‌گويند.

  • گویش مردم زاغمرز: کردی و مازندران
  • شغل مردم زاغمرز: کشاورزی و صیادی

 

سواحل سنگی در کنار دریای زاغمرز 4567498444
دریای زیبای تفریحی زاغمرز
دریای تماشایی زاغمرز نکا 46416854158
“دریای تماشایی زاغمرز نکا در غروب آفتاب”

مناطق دیدنی روستای زاغمرز

در شرایطی که بخواهیم از دیدنی‌های این روستا بیشتر بگوییم، بایستی به سراغ جاذبه های زیر برویم.

پیک نیک در اطراف تالاب لپو و پلنگان 4641641685
 پیک نیک در اطراف تالاب لپو و پلنگان

دریای زاغمرز

زاغمرز، ساحلی شناخته شده در ساری، در فاصله ۳۵ کیلومتری بهشهر واقع شده است که از طریق جاده نیروگاه نکا و گهرباران ساری قابل دسترسی است. متأسفانه، دریای زاغمرز نکا در نزدیکی روستا واقع شده و به دریای خزر متصل نیست. در حقیقت، این دریا به شدت دچار خشکسالی شده است و به تدریج در حال کاهش حجم می‌باشد.

فاصله دریای زاغمرز تا بهشهر: 35 کیلومتر

 

غروب دلگیر دریای زاغمرز 634185418418541
“غروب دلگیر ساحل زیبای زاغمرز، یکی از جاهای دیدنی زاغمرز

شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله، یکی از مناطق حفاظت شده ایران، به دلیل عدم دسترسی به دست انسان در سواحل جنوبی دریای خزر است. این ویژگی باعث جذب پرندگان مهاجر و وجود زندگی فراوان موجودات آبزی و تالابی در این منطقه می‌شود. نیمی از خاویار، یکی از محصولات برجسته ایران، از آب‌های این شبه جزیره بدست می‌آید. تالاب میانکاله با ۱۰۰ هزار هکتار وسعت، خانه ای برای بیش از ۴۰ گونه پرنده و مجموعه ای از زیستگاه‌های طبیعی است.

پرندگان مهاجرشناور روی شبه جزیره میانکاله 41654165
میزبانی شبه جزیره میانکاله از پرندگان مهاجر
تالاب لپو و پلنگان در پاییز 4168541648
تالاب لپو و پلنگان، یکی از جاهای دیدنی مازندران

 

جریان آرام و راکد آب های تالاب لپو و پلنگان 41641416
“جریان آرام و راکد آب های تالاب لپو و پلنگان”

مناطق مهم زاغمرز از نظراقتصادی

روستای امیرآباد در ۳۳ کیلومتری بهشهر می باشد. زاغمرز به دلیل نزدیکی با این روستا و بندر امیرآباد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بندر با حداکثر استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور، نقش جمهوری اسلامی ‌ایران را در دریای مدیترانه و کریدور شمال_جنوب پررنگ می‌نماید. در واقع بندر امیرآباد راه ارتباطی با آسیا و اروپا است و زاغمرز را دروازه این ارتباط می‌کند.
شرکت صنعتی دریایی ایران با فعالیت‌هایی چون کشتی‌سازی، بندرسازی و نیروگاه برق و سیکل ترکیبی شهید سلیمی‌نکا و شرکت ملی نفت ایران در حوالی زاغمرز اهمیت اقتصادی این منطقه را بیش از بیش می‌نماید.

  • فاصله روستای امیر آباد از بهشهر: 33 کیلومتر
  • فعالیت های اقتصادی مهم در زاغمرز: کشتی‌سازی، بندرسازی و نیروگاه برق و سیکل ترکیبی شهید سلیمی‌نکا و شرکت ملی نفت ایران در شرکت صنعتی دریای ایران
غروب خورشید بندرگاه امیر آباد 563416548
غروب دل انگیز ساحل زیبای زاغمرز، یکی از جاهای دیدنی مازندران
غروب تماشایی بندرگاه امیر آباد41641658416
غروب تماشایی بندرگاه امیر آباد

طایفه های روستای زاغمرز شهر بهشهر

غالب ساكنان روستاهاي زاغمرز و حسين‌آباد، امیر آباد و زينوند واقع در بخش مركزي دهستان ميانكاله، كردهاي ايل بزرگ عبدالملكي می باشند و اين چهار روستا در محل به چهار قلعه عبدالملكي معروف است. اين ايل داراي چهار طايفه به اسم‌هاي فهروند، زينوند، شيخ‌وند و كالوند است. پيشينه تاريخي اَوْملكي يا عبدالملكي‌ها به پیش از اسلام برمي‌گردد و زمان كوچ آنها به مازندران، پس از انقراض سلسله زنديه بوده است.

آقامحمدخان قاجار دوازده هزار خانوار عبدالملكي، كلهر، مافي و خواجه‌وند را به همراه خانواده لطفعلي‌خان زند به تهران تبعيد كرد. ايل عبدالملكي نزديك به سه سال در شهريار به سر بردند و بعد از آن به منطقه نور و كجور در مازندران كوچانده شده و در نهايت در طی سلطنت ناصرالدين‌شاه به شبه جزيره ميانكاله كوچيدند و امروز ساكنان چهار قلعه عبدالملكي از طوايف و تيره‌هاي مختلف می باشند.

روستاي زاغمرز چهار طايفه فهروند به نام‌هاي پاشاكلاهي _ كُلَسَوَند (گل اسفند) شاه‌قلي و چهاربينچه دارد.  در روستاي اميرآباد چهار طايفه شيخ‌وند، حَتَم _ مريدوند و ملك شعبان و دوازده تيره زندگي مي‌كنندو در روستاي حسين‌آباد نيز چهار طايفه كالوند، كمرشافي، جمالي‌وند و سل‌ياكوتي با دوازده تيره زندگي مي‌كنند. ساكنان چهار قلعه عبدالملكي هر چند كه به زبان مازندراني تسلط كافي دارند ولي گویش كردي را فراموش نكرده و در خانواده به طور رسمی با لهجه كردي صحبت مي‌ کنند.

  • طایفه های روستای امیرآباد: شيخ‌وند، حَتَم _ مريدوند و ملك شعبان و دوازده تيره
  • طایفه های روستای حسین آباد: طايفه كالوند، كمرشافي، جمالي‌وند و سل‌ياكوتي با دوازده تيره

شغل مردم زاغمرز

مشاغل رایج اهالی زاغمرز عموما کشاورزی و باغداری است که در‌این میان عدّه ای نیز به عمل دامپروری مشغول می باشند. عده اندکی نیز در کارهای صنعتی مانندبسته بندی و باکس سازی و تراشکاری و بخش خدمات و… مشغولند. با آمدن بانک ها و تولید موسسه ها بزرگ دولتی مثل بندر امیر آباد و نیرو گاه برق و شرکت صدرا و…. عدّه ای نیز در این تاًسیسات شاغل گردیده اند امّا در مقابل خیل بیکاران منطقه تعداد نا چیزی می باشند.

مشاغل مردم زاغمرز:

کشاورزی، باغداری ، دامپروری، کارهای صنعتی مانند بسته بندی و باکس سازی و تراشکاری  وهمچنین فعالیت در موسسه ها بزرگ دولتی مثل بندر امیر آباد و نیرو گاه برق و شرکت صدرا

باغداری از مشاغل رایج روستای زاغمرز
“باغداری از مشاغل رایج روستای زاغمرز”

ارسال دیدگاه