معرفی شهر ساری | تاریخچه و زبان مردمان آن

12 آذر 1401
0 دیدگاه
خرید ویلا در ساری 2562562652

شهر ساری 259618541148514

ساری که مرکزاستان مازندران است یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای مازندران محسوب میشود که به گوش اکثر ایرانیان آشناست و کمتر کسی است که نام این شهر پرآوازه رانشنیده باشد.در میان شهرهای شمالی، میتوان از ساری بعنوان مهد تاریخ و یادآورد گذشتگان یاد کرد؛ زیرا در جای جای این شهر ردی از آثار و مناطق قدیمی و تاریخی برجای مانده است.

اگر قصد سفر یا خرید ویلا در ساری را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعات لازمه را بدست آورید.

تاریخچه ساری

با گذری در تاریخ درمیابیم که قدمت شهر ساری به دوران مس سنگی بازمیگردد اما آغاز توجه به آن از دوران صفویان آغاز شد.

در دوران قاجاریه، محمدخان قاجار سلطنت خود را در ساری آغاز و آن را پایتخت خود قرار داد ؛ اما شکوفایی و گسترش ساری بعد از جنگ جهانی دوم، از دوران پهلوی سرچشمه میگیرد که  ازدستاورد های آن دوران  میتوان به ساخت راه آهن سراسری در ایران برای اولین بار، جاده کمربندی و احداث خیابان قارن، فرودگاه دشت ناز، ساخت میدان ولیعهد(میدان خمینی کنونی) اشاره کرد.

بر اساس مطالعات مختلف و بررسی های باستان شناسان و نظریه های متفاوت آن در ارتباط با زمان دقیق ایجاد شهر ساری، نمی توان با قطعیت یک تاریخ ثابت را برای تشکیل آن بیان کرد، اما آن چیزی که مسلم است قدمت این شهر به ۳۰ قرن قبل بر می گردد، و به نوعی اولین سکونت گاه هایی که کنار دریای خزر به وجود آمده اند، در منطقه ساری بوده است.

در تاریخچه ساری، موسس آن را به افراد مختلف نسبت می دهند گاهی موسس آن را نوذر می دانند گاهی باستان شناس دیگر این مورد را نقض کرده و موسس آن را فرخان بزرگ می دانند در برخی از کتب تاریخ، طوس را بنیان گذار این شهر می دانند.

بر مبنای موارد گفته شده تاریخچه ساری، می تواند حکایت گر این موضوع باشد که فرهنگ و تمدن از دیرباز در ایران وجود داشته و به دلائل مختلف این قسمت از کشور همواره مورد توجه حاکمان و فرمانروایان سلسله های مختلف حاکم بر این بوده است. خاک حاصلخیز و غنی بودن آن به همراه اقلیم خوش منطقه فرصت را برای  آن ها جهت تاسیس حکومت خود فراهم نموده است.

دستاورد های دوران پهلوی در ساری:

ساخت راه آهن سراسری در ایران برای اولین بار، جاده کمربندی و احداث خیابان قارن، فرودگاه دشت ناز، ساخت میدان ولیعهد

مجسمه های اسب طلایی در کنار میدان خمینی ساری
شکوه میدان خمینی ساری در کنار مجسمه های با ابهت اسب طلایی

بنیان و نامگذاری ساری

ساری از جمله شهرهای بسیار کهن کشور‌ ایران می باشد. مبنی بر اکتشافاتی که در ناحیه نوده در جنوب ساری به عمل آمده، تکه سفال هایی دست ساز از زمان مس سنگی با پوشش قرمز‌ رنگ و نقوش هندسی سیاه یا قهوه‌ای تیره، یک قطعه دور ریز تولید ابزار سنگی از جنس فلینت به رنگ کرم و سفال‌هایی از زمان مفرغ در طیف خاکستری تیره، سیاه و سنگ چین معماری شناسایی گردیده که نشانه از قدمت ۶ هزار ساله شهر ساری دارد.بنای این شهر مرکز استان مازندران را بر طبق نوشته حمدالله مستوفی و دیگر مورخان به تهمورث دیوبند از پادشاهان اساطیری کشور‌ایران، عده‌ای به فریدون شاه پیشدادی و برخی هم به توس پسر نوذر نسبت میدهند. ساری در قرن اول هجری به دست فرخان ابن دابویه بربری محله‌ای تجدید بناشده‌می باشد.

یک سری گمانه‌زنی غیر علمی دراین باره وجود دارد که عبارت می باشد از: یونانیان باستان آن را زادراکارتا، پایتخت تمدن هیرکانیا، بیان می‌نمایند،اشپیگل شرق‌شناس و نئونازیست آلمانی آورده که اسم ساری کنونی برگرفته از اسم قبیله سائورو بوده که قبل از اقوام آریایی به کشور‌ایران در شهر باستانی اسرم، که در حال حاضر نام دهی در ۱۰ کیلومتری ساری می باشد، معاش می‌کرده‌اند. از نظر ادوارد پولاک که اسم ساری دگرگونی واژگانی سادراکارتا می باشد، پزشک اسلامی نیز در کتاب خود نوشته که احتمال آنکه زادراکارتا از نام زردگرد، باشد نیز می باشد.در کتاب تاریخ باستان اسم سارو به معنای شهر زردرنگمی باشد؛ که عامل آن را وجود درختان گوناگون مرکبات خصوصاً نارنج و لیمو می باشد. همینطور بیان می‌نماید که احتمالاً زادراکارتا و سارو یکی می‌باشند. ظهیرالدین مرعشی نیز در کتاب «تاریخ طبرستان و رویان و مازندران» به  نوشته‌می باشد که فرخان بزرگ شهر ساری را به اسم فرزندش، سارویه ساخته‌ می باشد.

  • قدمت ساری: 6000هزارسال
  • حدس های بنیان گذاران ساری: یا تهمورث دیوبند از پادشاهان اساطیری ایران، یا فریدون شاه پیشدادی و یا توس پسر نوذر

منطقه جغرافیایی ساری

ساری،دزد زیبایی و طبیعت، از یک سو دریای خزر را ربوده و از سوی دیگر به جنگل های بکر و سرسبز مازندران ناخونک زده است.این شهر که از شمال در مجاورت دریای خزر و در فاصله 45متری از دریا و از جنوب در همسایگی سمنان قرار گرفته است.

این شهر خوش آب و هوا شرقش را به شهر نکا و میان دورود و غربش را به شهر جویبار، شهر قائم شهر و سوادکوه اختصاص داده است. اگر بین دوراهی سفر به دریا و یا مناطق جنگلی هستید ساری بهترین گزینه برای شماست و با یک تیر 2 نشان میزنید.

شهرهای همسایه ساری:

  • شمال:دریای خزر
  • جنوب: سمنان
  • شرق:دورود،نکا
  • غرب: جویبار، قائمشهر، سوادکوه

آدرس دقیق شهرستان ساری

زبان مردم ساری:

هر نقطه ایران زمین از لهجه و گویش متعلق به خود برخوردار است که واقعا نمیتوان هیچکدام را نسبت به دیگری برتر دانست و چه کسی است که عاشق لهجه زیبا و دلنشین مازندرانی نباشد. زبان مردم ساری اصطلاحا ساوری میباشد. زبانی دلنشین که صفا و صمیمیت مردمان ساری را به جان و روح انسان تزریق میکند

زبان مردم ساری: ساروی

سوغات شهر ساری

منطقه ساری منبع ترشیجات و خوراکی هاییست که حتی فکر کردن به آن نیز دلتان را به ضعف میندازد و اگر عازم این شهر زیبا بودید کافیست غذاهای سنتی آن را امتحان کنید تا طرفدار همیشگی آن شوید. این شهر پر از سوغات متنوع و خوشمزه است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر با تنوع فراوانی از محصولات خود، هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند.سوغات‌های شهر ساری، نه تنها از لحاظ طعم و عطر، بلکه از لحاظ شکل و ظاهر نیز بسیار جذاب هستند. این سوغات با بسته‌بندی‌های زیبا و خوش‌سلیقه، به عنوان یکی از بهترین هدایایی که می‌توان به دوستان و خانواده در سفر به ساری تقدیم کرد، شناخته می‌شوند.از جمله سوغات این شهر میتوان به موارد زیراشاره کرد:

  • کلوچه
  • عسل کوهی
  • برنج
  • رب انار ترش
  • گزنه
  • انواع مربا
  • عرقیجات
  • تمشک
  • ازگیل
  • سیر ترشی
  • زردکیجای
زردکیجای،تمشک، سیرترشی، ازگیل و گزنه از سوغات خوردنی ساری
زردکیجای،تمشک، سیرترشی، ازگیل و گزنه از سوغات خوردنی ساری
عرقیجات گیاهی، برنج، کلوچه،انواع مربا، رب انارترش، عسل کوهی از سوغاتی های معروف ساری
عرقیجات گیاهی، برنج، کلوچه،انواع مربا، رب انارترش، عسل کوهی از سوغاتی های معروف ساری

جاذبه های دیدنی ساری

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ساری از هرطرف در دنیای زیبایی محاصره شده است؛ شهری با تاریخ باستانی و فرهنگ بسیار غنی  که دل همه افراد با هرنوع سلیقه ای را بدست آورده است. این شهر مملو از مناطق تفریحی، مکان‌های تاریخی و فرهنگی، موزه‌ها و بازارهای محلی میباشد که در ادامه به آن اشاره کردیم:

  1. تالاب حمیدآباد
  2. سد سلیمان تنگه
  3. چشمه باداب سورت
  4. دریاچه الندان
  5. پناهگاه حیات وحش دشت ناز
  6. فرح آباد
  7. میدان ساعت
  8. مسجد شاه عباس
  9. پارک شهید زارع
  10. پارک ملل
  11. برج رِسکِت
  12. عمارت فاضلی
  13. خانه رَمَدانی‌ها
  14. حمام وزیری
  15. موزه کلبادی

 

چشمه طبقه طبقه باداب سورت در آسمان ابری
“چشمه طبقه طبقه باداب سورت، خنکی جادویی از روح طبیعت”
نیلوفرهای آبی شناور روی آب
“رخ نمایی نیلوفرهای آبی شناور روی آب”
رقص نور در دریاچه آبی الندان 468541
“رقص نور در دریاچه آبی الندان”
ارتباط مادرانه گوزن های زرد در پناهگاه دشت ناز ساری
“ارتباط مادرانه گوزن های زرد در پناهگاه دشت ناز ساری”
درخشش نورخورشید بر چشمه طبقه طبقه باداب سورت
“درخشش نورخورشید بر چشمه طبقه طبقه باداب سورت”
باداب سورت، سد سلیمان تنگه، دریاچه الندان، تالاب حمیدآباد
باداب سورت، سد سلیمان تنگه، دریاچه الندان، تالاب حمیدآباد
دشت ناز، ساحل فرح آباد، میدان ساعت، مسجد شاه عباس
دشت ناز، ساحل فرح آباد، میدان ساعت، مسجد شاه عباس
غروب غم انگیز ساحل دریای خزرآباد(فرح آباد) 416468541685418
“غروب غم انگیز ساحل دریای خزرآباد(فرح آباد)”
برج بلند قامت ساعت ،نماد شهر ساری
“درخشش برج بلند قامت ساعت ،نماد شهر ساری”
دریاچه چورت در حصاردرختان بلند قامت
“آرامش در آب های بکر دریاچه چورت رقم می‌خورد”

جاذبه های تاریخی ساری:

  • برج رسکت
  • بانک ملی
  • تپه گل نشین
  • کهنه باغ شاه
  • نوباغشاه
برج رسکت، تپه گل نشین، کهنه باغ شاه
برج رسکت، تپه گل نشین، کهنه باغ شاه

معماری های قدیمی ساری:

  1. خانه رمدانی
  2. عمارت کلبادی
  3. عمارت فاضلی
  4. حمام وزیری
عمارت فاضلی، حمام وزیری، خانه رمدانی،عمارت کلبادی
عمارت فاضلی، حمام وزیری، خانه رمدانی،عمارت کلبادی

سد سلیمان تنگه

در قلب جنوب‌غربی شهر ساری، در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری، یک جواهر بزرگ به نام سد رجایی یا سلیمان تنگه به شما خوش آمد میگوید. این شاهکار معماری زیبا و بی‌نظیر، جایی است که آب، طبیعت و هنر با هم آغاز می‌کنند تا یک تماشای بصری و تجربه فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان بیاورند.

سد رجایی از سال ۱۳۳۶ به ساخت آغاز شده و پس از چهار دهه سختی، در سال ۱۳۷۶ با موفقیت به بهره‌برداری رسید. این آثار بزرگ، که یکی از جواهرهای استان مازندران به‌شمار می‌آیند، باعث افتخار و شهرت بیشتری برای ساری و منطقه اطراف خود به‌همراه داشته است.

سد رجایی همچنین منبع تأمین آب برای شهر ساری است و برای تولید برق نیز از یک نیروگاه بهره می‌برد. این نیروگاه، به‌عنوان یک منبع پایدار و انرژی‌زا در منطقه، اهمیت ویژه‌ای دارد.

“برای دسترسی به آدرس دقیق سد سلیمان تنگه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

کاربرد سد سلیمان تنگه:

منبع تأمین آب برای شهر ساری میباشد و برای تولید برق نیز از یک نیروگاه به‌عنوان یک منبع پایدار و انرژی‌زا بهره می‌برد.

حصاری از آب های سد سلیمان تنگه در اطراف طبیعت سرسبز
“حصاری از آب های سد سلیمان تنگه در اطراف طبیعت سرسبز”

پارک شهید زارع

در جنوب شرقی شهر، ما به پارک جنگلی شهید زارع می‌رسیم که از امکانات گردشگری متنوعی مانند آلاچیق‌ها و سرویس‌های بهداشتی برخوردار است.

مسیر دسترسی به این پارک بسیار امن و مناسب است و جاده‌ای که به آن منتهی می‌شود، باعث راحتی و سهولت در دسترسی به این منطقه زیبا می‌شود. علاوه بر این، در اطراف پارک، کافه‌ها و رستوران‌هایی نیز وجود دارند که امکان ارائه خدمات غذایی و نوشیدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند

برای دسترسی به آدرس دقیق پارک شهید زارع روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

امکانات پارک شهید زارع:

آلاچیق‌ها ، سرویس‌های بهداشتی، پارک، کافه‌ها و رستوران‌

پارک حنگلی شهید زارع در پاییز 458574458
“بوسه های برگ های پاییزی بر زمین پارک شهید زارع”

پارک ملل

عبور رودخانه تجن از شهر ساری، به محیط شهر طراوت و جذابیتی بیشتر می‌بخشد. پارک ملل که در حاشیه این رودخانه واقع شده است، یکی از جاذبه‌های گردشگری ساری است. این پارک دارای امکانات تفریحی متنوعی مانند دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی و ورزش‌های مختلف است. همچنین، فضای سبز آرامش‌بخش و مکانی برای ماهیگیری نیز در این پارک وجود دارد. هنگام سفر به ساری، حتماً به پارک ملل سر بزنید.

“برای دسترسی به آدرس دقیق پارک ملل ساری روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

نمایی از شکوه و عظمت پارک ملل ساری در اطراف سازه های بلند و کوتاه
“نمایی از شکوه و عظمت پارک ملل ساری”

خانه رمدانی ها

خانه رمدانی، یکی از جاذبه‌های دیدنی ساری است که از دوره قاجار باقی‌مانده است. این عمارت شامل دو ساختمان و یک حیاط مرکزی است. بنای اصلی با سردر زیبا و هشتی به عنوان ورودی عمل می‌کند و اتاق‌های طبقه فوقانی با تزئینات چوبی و پنجره‌های ارسی محل اقامت مهمانان می‌باشند. بنا دوم در دوره پهلوی اول تغییراتی داشته و طاق نماهای دوره قاجاری حذف شده است. خانه رمدانی در سال ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

خانه رمدانی ها با نمای آجری و قدیمی 7489544
خانه رمدانی ها با نمای آجری و قدیمی

مسجد جامع

مسجد جامع ساری، یکی از جاهای دیدنی و آثار تاریخی استان مازندران واقع در مرکز این استان محسوب می‌شود. به دلیل قدمت تاریخی خود، این مسجد را به عنوان قدیمی‌ترین مسجد دیار طبرستان تشخیص داده‌اند. از طول تاریخ، جهانگردان خارجی در سفرنامه‌های خود به این مسجد اشاره کرده‌اند. در تاریخ ۸ اسفند سال ۱۳۷۷، مسجد جامع ساری با شماره ثبت ۲۲۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

“برای دسترسی به آدرس دقیق مسجد جامع ساری روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

معماری مسجد جامع ساری 4168484184
“فرصت نزدیکی به خدا و مناجات در مسجد جامع ساری”

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده، یکی از جاهای دیدنی ساری واقع در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر است. برای دسترسی به این محوطه زیبا، می‌توانید از ساری به سمسکنده سفر کنید و سپس از یک جاده روستایی به داخل پناهگاه وارد شوید. در این مکان، شما با گونه‌های متنوعی از گیاهان مانند ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی مواجه خواهید شد. همچنین، می‌توانید گونه‌های جانوری نیز از جمله گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ را مشاهده کنید.

گونه های گیاهی وجانوری حیات وحش سمسکنده:

ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی ،گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمورجنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوترجنگلی و گرگ

“برای دسترسی به آدرس دقیق پناهگاه حیات وحش سمسکنده روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

 آهوان جنگلی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده 64165416854
“زیبایی آهوان جنگلی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده”

برج سلطان زین‌ العابدین

در شهر ساری و استان مازندران، برج سلطان زین‌العابدین قرار دارد که یکی از ساختمان‌های تاریخی و قدیمی این منطقه است. این برج با قدمتی به اواسط قرن نهم هجری قمری و زمان حکومت آق قویونلوها ساخته شده است. برج سلطان زین‌العابدین به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر دارد و از سه بخش بدنه، گردنه و گنبد هرمی شکل هشت وجهی تشکیل شده است. طراحی زیبای آجری و تزئینات مقرنس‌کاری در بدنه و گردنه برج، آن را بسیار جذاب و شگفت‌انگیز می‌کند. همچنین، پنجره‌هایی در اطراف گردنه قرار داده شده است تا روشنایی بیشتری به داخل صحن بقعه بدهد. برج سلطان زین‌العابدین به دلیل معماری خاص خود، گنبد هرمی شکل هشت وجهی و تزئینات بافت کاشی و در نفیس چوبی، از جمله برترین ساختمان‌های تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی ساری است. همچنین، این مکان به عنوان مقبره‌ای برای زین‌العابدین مرعشی شناخته می‌شود و در گذشته، گورهای نمادین کمال‌الدین، بنیانگذار سلسلهٔ مرعشی را در خود جای داده بود. برج سلطان زین‌العابدین به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و جاهای دیدنی بسیاری برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

“برای دسترسی به آدرس دقیق برج سلطان زین العابدین روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

قسمت های مختلف برج سلطان زین العابدین:

بدنه، گردنه ، پنجره، گنبد هرمی شکل هشت وجهی

"نمایی از برج قدیمی سلطان زین العابدین"
“نمایی از برج قدیمی سلطان زین العابدین”

بهترین زمان سفر به ساری

یکی‌از معیارهای اصلی برای گردشگران پیش از مسافرت، توجه به شرایط آب‌وهوای مقصد می باشد. مسافرت به این شهر در زمان مناسب، لذت گشت‌وگذار در طبیعت و بازدید از جاذبه‌های تماشایی آن را چند برابر می‌نماید. با توجه به اطلاعات، فصل بهار و فصل پاییز بهترین فصل سفر می‌باشند. در بهار، آب‌وهوای خوب در کنار بوی مرکبات و طبیعت سرزنده و با طراوت؛ تمام آن چیزی می باشد که علاقه‌مندان به طبیعت در سفر به شمال انتظار آن را می‌کشند. در پاییز مانند تکه‌ای از بهشت می باشد که هوای لطیف و طبیعت هزار رنگ آن، دل کندن از این دیار زیبا را برای مسافران بسیار دشوار می‌نماید. در فصول گردشگر پیدا کردن محل اقامت مطلوب در ساری مقداری مشکل می باشد. خرید آپارتمان در ساری،خرید زمین در ساری، فروش ویلا در ساری، فروش زمین در ساری و رهن واجاره ویلا در ساری بیشتر بدلیل مسافرت در فصل های پاییز و بهار صورت می گیرد زیرا در این فصل ها ساری بسیار زیبا توریست خیز میباشد.

شکوفه های بهاری نشانی از سرآغاز فصل بهار در ساری
“شکوفه های بهاری نشانی از سرآغاز فصل بهار در ساری”

ساری و اشعار متعلق به آن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رد این شهر پرآوازه را میتوان در لا به لای اشعار معروف نیز یافت.

اشعاری همچون شاهنامه فردوسی، اشعار فرخی، منظومه ویس و رامین و همچنین ملک الشعرای بهار که بر سردر چوبی اولین دبستانی که در منطقه ساری بنیاد شد نقش بسته است.

سخن پایانی

تا اینجا اندک اطلاعاتی راجع به این شهر بدست آوردیم اما به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن و تا از نزدیک این شهر سرسبز را نبینید لذت این حجم از زیبایی را درک نخواهید کرد

اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید مطلب بعدی ما را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات بیشتری از جزئیات مناطق گردشگری ساری  کسب کرده و با آگاهی کامل از تمامی مکان ها دیدن فرمایید.

ارسال دیدگاه